Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
adobestock_70731318.jpeg
09-smartcities-header...

Be-Mobile, een van de Proximus Accelerators, zette samen met andere partners uit het consortium Traffic Management-as-a-Service (TMaaS) een digitaal platform op voor Gent. Het platform brengt zoveel mogelijk beschikbare mobiliteitsdata samen. De analyse van die data zorgt voor bruikbare informatie, zowel voor de partijen die de mobiliteit in een stad beheren, als voor de burgers en bedrijven die op die mobiliteit rekenen.

Algemeen gesproken zijn er over het verkeer heel veel data beschikbaar. Het gaat dan niet alleen om de data van het verkeerscentrum, maar ook om gegevens van parkeerbedrijven, van fiets- en autodeelbedrijven, van De Lijn en NMBS, van bedrijven zoals TomTom en Be-Mobile, enzovoort. “Dat maakt het project uniek”, vindt Filip Watteeuw, schepen van mobiliteit in Gent. “TMaaS brengt grote en kleine bedrijven uit alle sectoren bijeen rond mobiliteit. Concurrenten werken samen aan een project dat bij iedereen het beste naar boven brengt.”

TMaaS brengt al die mobiliteitsdata samen in de cloud en bundelt ze tot bruikbare informatie. “TMaaS voedt ons digitale dashboard LINK.Gent”, zegt Tim Claeys, medewerker van het Verkeerscentrum Gent. “Het dashboard zorgt in real time voor up-to-date verkeersinformatie.” De informatie is bovendien multimodaal. Terwijl de meeste mobiliteitsplatformen voornamelijk informatie voor autochauffeurs geven, biedt LINK.Gent ook info voor voetgangers, fietsers en de gebruikers van trein, tram en bus.

“De gebruiker kan het dashboard op zijn persoonlijke situatie afstemmen”, zegt Evert Gellynck, verkeersingenieur bij Be-Mobile. “Je kunt op het platform bijvoorbeeld je vaste route naar het werk uitstippelen. Afhankelijk van je verkeersmodus, krijg je dan gepersonaliseerde waarschuwingen toegestuurd.” Dat gebeurt via sms, e-mail of een in-browser notificatie. Concreet gaat het bijvoorbeeld om info over files of werkzaamheden, over vertragingen op het spoor of de weersverwachting voor fietsers. “De gebruiker krijgt de informatie tijdig aangereikt”, legt Evert Gellynck uit, “zodat hij zijn traject kan aanpassen. Meer nog: ons platform biedt zelf al meteen een alternatief aan.”

Proactieve verkeersopvolging

Gepersonaliseerde verkeersinformatie

De insteek van TMaaS houdt de drempel heel laag. “Steden die hun verkeersstromen in kaart willen brengen, moeten normaal gezien investeren in sensoren en tellers”, zegt Evert Gellynck. “En ze moeten dynamische borden plaatsen om informatie te verspreiden. Bij TMaaS vallen die drempels weg. We werken met de mobiliteitsdata die al beschikbaar is en we communiceren rechtstreeks met de gebruikers.”

Zonder drempels

Data analytics: realtime locatiegegevens

Data analytics detecteert in real time hoeveel mensen zich op een specifieke plek bevinden. Aan de basis liggen de mobiele telefoons op het netwerk van Proximus, die voortdurend locatie-informatie doorgeven. Een dynamisch dashboard biedt zicht op de hoeveelheid mensen in de binnenstad en uit welke regio’s of landen ze afkomstig zijn.

De handelaars en bedrijven genieten mee van de informatie die Gent aanbiedt. “Het is voor hen interessant om op regelmatige tijdstippen een investeringsanalyse te voeren, ondersteund door data analytics”, zegt Bart. “Dat kan ondernemers en bedrijven helpen om de beste locatie voor een winkel of kantoor te kiezen, in functie van de passage van potentiële klanten in de buurt.”

In zijn bestuursakkoord omschrijft Gent zich als een datagedreven stad. “Maar op zich zegt een cijfer niet zoveel”, stelt Bart Rosseau, hoofd van de dienst Data & Informatie van Gent. “Daarom investeren we om rond ruimtelijke planning, stadsmarketing en mobiliteit nog meer data ter beschikking te hebben, waar we vervolgens effectief iets uit kunnen leren.”

Bart: “Er is alvast heel veel potentieel. Door naar de juiste data te kijken, krijgen beleidsmakers er een krachtig instrument bij. Het laat hen toe gericht acties te voeren rond city marketing, maar evengoed om het infoportaal hoeveelin.stad.gent – met allerlei gegevens over de stad – te voeden. En met de realtime data over het aantal bezoekers bij publieksevenementen – zoals de Gentse Feesten – kan Gent de mobiliteit en veiligheid efficiënter aansturen.”

Krachtig instrument voor beleidsmakers

Ondersteunen van Gentse ondernemers

Specifiek in het kader van de coronamaatregelen ging Gent na hoe data analytics de stad kon helpen om een druktebarometer uit te bouwen. “Ook hier werken we met verschillende databronnen,” zegt Justine Ottevaere van de dienst Data & Informatie. “Data analytics geeft aan hoeveel mensen er globaal in een wijk aanwezig zijn. Dat combineren we met data van het parkeerbedrijf en van de crowdscan in de winkelstraten, en met de informatie van de stewards op straat.” Dat geheel laat de stad toe om de externe communicatie over de drukte in de binnenstad correct aan te sturen.

Druktebarometer 

“Data analytics bezorgt de stad Gent nieuwe inzichten om het toerisme, de economie en de mobiliteit te ondersteunen.”

Bart Rosseau

Hoofd van de dienst Data & Informatie van de stad Gent

image_80.png

Filip Watteeuw

Schepen van mobiliteit, publieke ruimte en stedenbouw bij de stad Gent

image_13.png

“Traffic Management-as-a-Service stemt alle beschikbare mobiliteitsdata af op de situatie van de gebruiker.”

Evert Gellynck,
verkeersingenieur bij Be-Mobile

Traffic Management-as-a-Service verduurzaamt mobiliteit 

Tim Claeys

Medewerker van het Verkeerscentrum Gent

image_14.png (copy)

datagedreven Smart City 

Stad Gent wordt  

Objectieve data vormen in Gent de basis voor een slim beleid rond toerisme, economie en mobiliteit. Om die gegevens te verzamelen zette Gent twee projecten op:
Data analytics detecteert het aantal mensen in de binnenstad en
Traffic Management-as-a-Service brengt zoveel mogelijk verkeersdata samen.  

Gent is de hoofdstad van de provincie Oost-Vlaanderen. De stad heeft een oppervlakte van ruim
156 km² en telt meer dan 260.000 inwoners.

18_logo_gent_corporat...
09-smartcities-header...

Stad Gent 

wordt datagedreven
Smart City 

Objectieve data vormen in Gent de basis voor een slim beleid rond toerisme, economie en mobiliteit. Om die gegevens te verzamelen zette Gent twee projecten op:
Data analytics detecteert het aantal mensen in de binnenstad en
Traffic Management-as-a-Service brengt zoveel mogelijk verkeersdata samen.  

Data analytics: realtime locatiegegevens

Data analytics detecteert in real time hoeveel mensen zich op een specifieke plek bevinden. Aan de basis liggen de mobiele telefoons op het netwerk van Proximus, die voortdurend locatie-informatie doorgeven. Een dynamisch dashboard biedt zicht op de hoeveelheid mensen in de binnenstad en uit welke regio’s of landen ze afkomstig zijn.

Krachtig instrument
voor beleidsmakers

In zijn bestuursakkoord omschrijft Gent zich als een datagedreven stad. “Maar op zich zegt een cijfer niet zoveel”, stelt Bart Rosseau, hoofd van de dienst Data & Informatie van Gent. “Daarom investeren we om rond ruimtelijke planning, stadsmarketing en mobiliteit nog meer data ter beschikking te hebben, waar we vervolgens effectief iets uit kunnen leren.”

Bart: “Er is alvast heel veel potentieel. Door naar de juiste data te kijken, krijgen beleidsmakers er een krachtig instrument bij. Het laat hen toe gericht acties te voeren rond city marketing, maar evengoed om het infoportaal hoeveelin.stad.gent – met allerlei gegevens over de stad – te voeden. En met de realtime data over het aantal bezoekers bij publieksevenementen – zoals de Gentse Feesten – kan Gent de mobiliteit en veiligheid efficiënter aansturen.”

Bart Rosseau

Hoofd van de dienst Data & Informatie van de stad Gent

image_80.png

Gent is de hoofdstad van de provincie Oost-Vlaanderen. De stad heeft een oppervlakte van ruim
156 km² en telt meer dan 260.000 inwoners.

18_logo_gent_corporat...

“Data analytics bezorgt de stad Gent nieuwe inzichten om het toerisme, de economie en de mobiliteit te ondersteunen.”

Traffic Management-as-a-Service verduurzaamt 
mobiliteit 

Be-Mobile, een van de Proximus Accelerators, zette samen met andere partners uit het consortium Traffic Management-as-a-Service (TMaaS) een digitaal platform op voor Gent. Het platform brengt zoveel mogelijk beschikbare mobiliteitsdata samen. De analyse van die data zorgt voor bruikbare informatie, zowel voor de partijen die de mobiliteit in een stad beheren, als voor de burgers en bedrijven die op die mobiliteit rekenen.

Proactieve
verkeersopvolging

Algemeen gesproken zijn er over het verkeer heel veel data beschikbaar. Het gaat dan niet alleen om de data van het verkeerscentrum, maar ook om gegevens van parkeerbedrijven, van fiets- en autodeelbedrijven, van De Lijn en NMBS, van bedrijven zoals TomTom en Be-Mobile, enzovoort. “Dat maakt het project uniek”, vindt Filip Watteeuw, schepen van mobiliteit in Gent. “TMaaS brengt grote en kleine bedrijven uit alle sectoren bijeen rond mobiliteit. Concurrenten werken samen aan een project dat bij iedereen het beste naar boven brengt.”

Filip Watteeuw

Schepen van mobiliteit, publieke ruimte en stedenbouw bij de stad Gent

image_13.png

Gepersonaliseerde verkeersinformatie

TMaaS brengt al die mobiliteitsdata samen in de cloud en bundelt ze tot bruikbare informatie. “TMaaS voedt ons digitale dashboard LINK.Gent”, zegt Tim Claeys, medewerker van het Verkeerscentrum Gent. “Het dashboard zorgt in real time voor up-to-date verkeersinformatie.” De informatie is bovendien multimodaal. Terwijl de meeste mobiliteitsplatformen voornamelijk informatie voor autochauffeurs geven, biedt LINK.Gent ook info voor voetgangers, fietsers en de gebruikers van trein, tram en bus.

“De gebruiker kan het dashboard op zijn persoonlijke situatie afstemmen”, zegt Evert Gellynck, verkeersingenieur bij Be-Mobile. “Je kunt op het platform bijvoorbeeld je vaste route naar het werk uitstippelen. Afhankelijk van je verkeersmodus, krijg je dan gepersonaliseerde waarschuwingen toegestuurd.” Dat gebeurt via sms, e-mail of een in-browser notificatie. Concreet gaat het bijvoorbeeld om info over files of werkzaamheden, over vertragingen op het spoor of de weersverwachting voor fietsers. “De gebruiker krijgt de informatie tijdig aangereikt”, legt Evert Gellynck uit, “zodat hij zijn traject kan aanpassen. Meer nog: ons platform biedt zelf al meteen een alternatief aan.”

Tim Claeys

Medewerker van het Verkeerscentrum Gent

image_14.png (copy)

Zonder drempels

De insteek van TMaaS houdt de drempel heel laag. “Steden die hun verkeersstromen in kaart willen brengen, moeten normaal gezien investeren in sensoren en tellers”, zegt Evert Gellynck. “En ze moeten dynamische borden plaatsen om informatie te verspreiden. Bij TMaaS vallen die drempels weg. We werken met de mobiliteitsdata die al beschikbaar is en we communiceren rechtstreeks met de gebruikers.”

adobestock_70731318.jpeg

Druktebarometer 

Specifiek in het kader van de coronamaatregelen ging Gent na hoe data analytics de stad kon helpen om een druktebarometer uit te bouwen. “Ook hier werken we met verschillende databronnen,” zegt Justine Ottevaere van de dienst Data & Informatie. “Data analytics geeft aan hoeveel mensen er globaal in een wijk aanwezig zijn. Dat combineren we met data van het parkeerbedrijf en van de crowdscan in de winkelstraten, en met de informatie van de stewards op straat.” Dat geheel laat de stad toe om de externe communicatie over de drukte in de binnenstad correct aan te sturen.

Ondersteunen van Gentse
ondernemers

De handelaars en bedrijven genieten mee van de informatie die Gent aanbiedt. “Het is voor hen interessant om op regelmatige tijdstippen een investeringsanalyse te voeren, ondersteund door data analytics”, zegt Bart. “Dat kan ondernemers en bedrijven helpen om de beste locatie voor een winkel of kantoor te kiezen, in functie van de passage van potentiële klanten in de buurt.”

“Traffic Management-as-a-Service stemt alle beschikbare mobiliteitsdata af op de situatie van de gebruiker.”

Evert Gellynck,
verkeersingenieur bij Be-Mobile

One magazine

De uitdagingen van een digitalisering zijn voor alle bedrijven vergelijkbaar. Daarom bundelen we de krachten in één vernieuwd magazine: One, over slim ondernemen in een digitale wereld.
Volledig scherm