Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
03-header.jpg

De digitalisering verhoogt de cyberrisico’s. Vandaag is phishing de meest voorkomende cyberaanval. Zijn de Belgische en Nederlandse bedrijven voldoende voorbereid? Samen met Proximus SpearIT, Davinsi Labs en Telindus Nederland deed Proximus er onderzoek naar bij hun klanten. 

CYBERSECURITY

met cyberdreiging

Hoe gaan bedrijven om 

7 conclusies uit het onderzoek

1-green.png (copy)

Om een phishingmail te herkennen, kan u een aantal checks doen:  

1.    Bevat de e-mail veel spelfouten en foute zinsconstructies? Hoewel fraudeurs er altijd maar beter in worden, bent u beter wel alert.

2.    Wijkt de domeinnaam van het e-mailadres van de zender af van de echte domeinnaam van het bedrijf dat de e-mail verstuurt? Dat kan u nagaan in de broncode van de mail. En door over een link te hoveren kan gecheckt worden of de url, van de link die in de e-mail wordt gebruikt, afwijkt van de echte domeinnamen van bedrijven.

3.    Vaak wordt er een sense of urgency gecreeërd. Als iets dringend of snel moet gebeuren (vaak net voor het weekend of een feestdag) bent u best ook extra alert.

4.    De aanspreking in de e-mail is vaak niet persoonlijk, omdat fraudeurs uw naam niet kennen.


Phishing herkennen

1-green.png (copy1)

Om phishing te helpen voorkomen, zijn er drie pistes:

1.    Mensen sensibiliseren is een eerste en belangrijke lijn van defensie als het op phishing aankomt. Door regelmatige phishingcampagnes uit te voeren waarbij phishingmails gesimuleerd worden, kan de cybersecurity awareness in bedrijven significant verhoogd worden. 

2.    Het inkomend verkeer beveiligen met traditionele filters zoals antispam en filtering van communicatietools op binnenkomende boodschappen. 

3.    Het uitgaand verkeer beveiligen door bijvoorbeeld url’s of de inhoud van uitgaande boodschappen te scannen.


PHISHING VOORKOMEN

1-green.png (copy2)

Wanneer er geklikt werd op een link in een phishingmail, dient de schade zo snel mogelijk beperkt te worden door:


1.    In een 1ste fase onder meer accounts te blokkeren of te resetten en wachtwoorden te wijzigen.

2.    In een 2de fase via een check van logfiles meteen na te kijken of er misbruik is geweest, en of er nog andere phishingberichten binnengekomen zijn. Mogelijks is er een grotere phishingcampagne tegen uw bedrijf aan de gang. Zo zijn er gevallen bekend waar de HR-afdeling aangeschreven wordt, zogezegd uit naam van personeelsleden, om het rekeningnummer voor de uitbetalingen naar een andere aan te passen.

3.    Preventieve maatregelen aan te scherpen met de resultaten van een onderzoek, bijvoorbeeld door de domeinnamen van de aanval te blokkeren.

GEKLIKT. WAT NU?

Cybercriminelen proberen via phishing mensen naar malafide websites te leiden, om daar persoonlijke gegevens, paswoorden of pincodes achter te laten. Die misbruiken ze om een identiteit over te nemen, rekeningen leeg te halen of cyberaanvallen op te zetten. Hoe herkent en voorkomt u phishing?  

Hoe phishing herkennen en vermijden?

Begon zijn carrière bij NMBS in 1998 als treinbegeleider. Hij doorliep verschillende functies en is er sinds 2017 aan de slag als ICT-coördinator.

Pascal Rooms

COLOR (copy1)

Proximus bezorgt NMBS tools voor beheer en security van 26.000 toestellen

Straks bezit NMBS een vloot van 26.000 mobiele toestellen voor de treinbegeleiders, treinbestuurders, het stationspersoneel en het veiligheidspersoneel van NMBS. Proximus levert de hardware en de Mobile Device Management (MDM)-oplossing voor de smartphones, tablets en smartwatches.

Voor het beheer en de beveiliging van de vloot toestellen combineert NMBS het MDM-platform Microsoft Intune – op het cloudplatform Azure – met Samsung KNOX. Proximus zorgt er onder meer voor dat de medewerkers op hun toestellen de juiste apps vinden, afgestemd op hun profiel. Alle toepassingen van NMBS draaien op het toestel binnen een afgeschermde container, wat de medewerkers een performant en veilig toestel bezorgt.

03-header.jpg

De digitalisering verhoogt de cyberrisico’s. Vandaag is phishing de meest voorkomende cyberaanval. Zijn de Belgische en Nederlandse bedrijven voldoende voorbereid? Samen met Proximus SpearIT, Davinsi Labs en Telindus Nederland deed Proximus er onderzoek naar bij hun klanten. 

met cyberdreiging

CYBERSECURITY

Hoe gaan bedrijven om 

7 conclusies uit het onderzoek

1-green.png (copy)

Om een phishingmail te herkennen, kan u een aantal checks doen:  

1.    Bevat de e-mail veel spelfouten en foute zinsconstructies? Hoewel fraudeurs er altijd maar beter in worden, bent u beter wel alert.

2.    Wijkt de domeinnaam van het e-mailadres van de zender af van de echte domeinnaam van het bedrijf dat de e-mail verstuurt? Dat kan u nagaan in de broncode van de mail. En door over een link te hoveren kan gecheckt worden of de url, van de link die in de e-mail wordt gebruikt, afwijkt van de echte domeinnamen van bedrijven.

3.    Vaak wordt er een sense of urgency gecreeërd. Als iets dringend of snel moet gebeuren (vaak net voor het weekend of een feestdag) bent u best ook extra alert.

4.    De aanspreking in de e-mail is vaak niet persoonlijk, omdat fraudeurs uw naam niet kennen.


Phishing herkennen

1-green.png (copy1)

Om phishing te helpen voorkomen, zijn er drie pistes:

1.    Mensen sensibiliseren is een eerste en belangrijke lijn van defensie als het op phishing aankomt. Door regelmatige phishingcampagnes uit te voeren waarbij phishingmails gesimuleerd worden, kan de cybersecurity awareness in bedrijven significant verhoogd worden. 

2.    Het inkomend verkeer beveiligen met traditionele filters zoals antispam en filtering van communicatietools op binnenkomende boodschappen. 

3.    Het uitgaand verkeer beveiligen door bijvoorbeeld url’s of de inhoud van uitgaande boodschappen te scannen.


PHISHING VOORKOMEN

1-green.png (copy2)

Wanneer er geklikt werd op een link in een phishingmail, dient de schade zo snel mogelijk beperkt te worden door:


1.    In een 1ste fase onder meer accounts te blokkeren of te resetten en wachtwoorden te wijzigen.

2.    In een 2de fase via een check van logfiles meteen na te kijken of er misbruik is geweest, en of er nog andere phishingberichten binnengekomen zijn. Mogelijks is er een grotere phishingcampagne tegen uw bedrijf aan de gang. Zo zijn er gevallen bekend waar de HR-afdeling aangeschreven wordt, zogezegd uit naam van personeelsleden, om het rekeningnummer voor de uitbetalingen naar een andere aan te passen.

3.    Preventieve maatregelen aan te scherpen met de resultaten van een onderzoek, bijvoorbeeld door de domeinnamen van de aanval te blokkeren.

GEKLIKT. WAT NU?

“Alle toepassingen draaien binnen een afgeschermde container, wat resulteert in een performant en veilig toestel.”

Begon zijn carrière bij NMBS in 1998 als treinbegeleider. Hij doorliep verschillende functies en is er sinds 2017 aan de slag als ICT-coördinator.

Pascal Rooms

COLOR (copy1)

Hoe phishing herkennen en vermijden?

Cybercriminelen proberen via phishing mensen naar malafide websites te leiden, om daar persoonlijke gegevens, paswoorden of pincodes achter te laten. Die misbruiken ze om een identiteit over te nemen, rekeningen leeg te halen of cyberaanvallen op te zetten. Hoe herkent en voorkomt u phishing?  

Proximus bezorgt NMBS tools voor beheer en security van 26.000 toestellen

Straks bezit NMBS een vloot van 26.000 mobiele toestellen voor de treinbegeleiders, treinbestuurders, het stationspersoneel en het veiligheidspersoneel van NMBS. Proximus levert de hardware en de Mobile Device Management (MDM)-oplossing voor de smartphones, tablets en smartwatches.

Voor het beheer en de beveiliging van de vloot toestellen combineert NMBS het MDM-platform Microsoft Intune – op het cloudplatform Azure – met Samsung KNOX. Proximus zorgt er onder meer voor dat de medewerkers op hun toestellen de juiste apps vinden, afgestemd op hun profiel. Alle toepassingen van NMBS draaien op het toestel binnen een afgeschermde container, wat de medewerkers een performant en veilig toestel bezorgt.

One magazine

De uitdagingen van een digitalisering zijn voor alle bedrijven vergelijkbaar. Daarom bundelen we de krachten in één vernieuwd magazine: One, over slim ondernemen in een digitale wereld.
Volledig scherm