Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Tegen 2030 wil Proximus een echt circulair bedrijf worden. Tegelijk heeft de pandemie de maatschappelijke rol van telecomoperator versterkt. De missie naar een duurzame strategie gaat dan ook verder dan de ecologische voetafdruk. Ook Decathlon en H. Essers gaan in hun strategie verder dan klimaatambities.

VERANTWOORD ONDERNEMEN

dan klimaatambities

Duurzaamheid gaat verder 

Met het Midas-project heeft Proximus in het eerste kwartaal van 2021 bijna 214 ton koper gerecycleerd. Steeds meer toestellen – modems, decoders, Wi-Fi Boosters, … – krijgen een nieuw leven: de teller staat vandaag op meer dan 200.000. In de shops kan u nog altijd uw oude gsm kwijt. Het is de bedoeling om in 2021 150.000 toestellen in te zamelen met de actie Don’t miss the call.

Midas-project

Proximus publiceerde als eerste Belgische telecomoperator een Sustainable Finance Framework. Daarmee stemt Proximus zijn financieringsstrategie af op duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Het doel is om projecten met een meetbare milieu- of sociale waarde te (her)financieren.

Voor zijn inspanningen tegen de klimaatopwarming kreeg Proximus van het CDP, een internationale non-profitorganisatie gespecialiseerd in milieu, een ‘A’-score . Samen met AB-Inbev was Proximus het enige Belgische bedrijf dat het 'A'-label behaalde.

De pandemie heeft aangetoond hoe belangrijk een telecomoperator is in de maatschappij. Digitale tools helpen mensen om beter te leven en efficiënter te werken. In een inclusieve samenleving moeten die tools voor iedereen beschikbaar zijn. Proximus wil daarom de digitale kloof verkleinen. Zeker voor jongeren in armoede, senioren en mensen met een beperking. Proximus zette daarvoor partnerschappen op met Technobel, de coding school 19, Molengeek en Bednet/ClassConnect.

Maatschappelijke rol

HEADER-INTRO

De 5 krachtlijnen van duurzaamheidsbeleid

Joeri Moons, Sustainable Development Leader bij Decathlon België: “We zijn in 2016 begonnen met het hele bedrijf in kaart te brengen: de voetafdruk van alle producten, het transport, de winkels, enzovoort. Dat is het ijkpunt om almaar beter te doen, met 2026 als richtpunt.”

DECATHLON

1-green.png

“Klimaat en milieu zijn belangrijk. Het gaat om zaken als het gebruik van hernieuwbare energie, de uitrol van CO2-neutrale levering per fiets in de binnenstad en een kleinere ecologische voetafdruk voor ieder product. Tachtig procent van wat we verkopen is het resultaat van eigen design en eigen productie. Voor die producten hebben we de hele supply chain in handen – en kunnen we dus vrij makkelijk ingrijpen. We kunnen bijvoorbeeld beslissen meer lokaal te produceren.”

Klimaat en Milieu

1-green.png (copy)

“In de winkels zorgen verlichting en klimaatregeling – verwarming in de winter, koeling in de zomer – voor het meeste energieverbruik. We hebben overal ledverlichting geplaatst. We beperken het verbruik verder via een goede monitoring. De werking van de verlichting en klimaatregeling is geprogrammeerd, zodat we ’s nachts of op sluitingsdagen geen onnodig verbruik hebben. Op onze gebouwen plaatsen we zonnepanelen. Die staan in voor dertig procent van ons verbruik. De energie die we daarnaast aankopen moet hernieuwbaar en lokaal geproduceerd zijn.”

Energieefficiëntie

1-green.png (copy1)

“Wij kunnen maar echt duurzaam zijn wanneer ook de andere schakels in de keten dat zijn. We leggen onze science-based targets voor aan onze belangrijkste leveranciers. Die vormen op hun beurt een voorbeeld voor hun partners. Zo bouwen we een duurzaam netwerk uit. Kijk, drie kwart van onze CO2-uitstoot als bedrijf hangt samen met de productie van ons assortiment. Daar kunnen we de grootste impact realiseren. Samen met enkele grote sportmerken, bijvoorbeeld, hebben we een charter ondertekend. Daarin engageren we ons om meer biotextiel te gebruiken en de productie ervan te ondersteunen en betaalbaar te maken.”

Duurzame supply chain

1-green.png (copy)

“In het kader van duurzaamheid denken we ook aan diversiteit en inclusiviteit. We doen dat onder meer door sport toegankelijker te maken voor mensen met een beperking en door een aangepast prijsbeleid in armere landen. Daarnaast vinden we het belangrijk om duurzaamheid als een vaste waarde in onze bedrijfscultuur in te bedden. Het gaat bij ondernemen niet alleen om de financiële cijfers, maar ook om het feit dat het ethisch gebeurt.”

Diversiteit en inclusiviteit

1-green.png (copy1)

“We zijn zelf geen recyclagebedrijf. Daarvoor werken we met partners. We nemen wel bepaalde producten terug, zoals fietsen en fitnesstoestellen. Die herstellen we en geven we zo een tweede leven. Evengoed kijken we naar nieuwe businessmodellen. We denken na over abonnements- of verhuurformules, zodat je meer sporten kunt beoefenen zonder telkens alle materiaal aan te kopen.”

PRODUCTEN HERGEBRUIKEN

Joeri Moons
Werkt al 5 jaar bij Decathlon. Sinds 2018 is hij er Sustainable Development Leader.

“We maken sport toegankelijker voor mensen met een beperking en door een aangepast prijsbeleid in armere landen.”

05-portret-03.jpg

Decathlon

Decathlon België heeft 2.500 medewerkers in dienst in 39 filialen en is onderdeel van de Oxylane Group. De winkelketen wil sporten toegankelijk maken voor iedereen met scherpe prijzen en een ruim aanbod.

image_1.png (copy4)

Veilig winkelen dankzij Entrance Monitoring

Innovatie draagt ook bij tot een aangename winkelervaring. Om de veiligheid van de klanten te garanderen tijdens de pandemie, installeerde de sportwinkel Entrance Monitoring in 25 van de 37 Belgische winkels

“Aan de ingang krijgen klanten op een scherm in real time te zien of ze de winkel in mogen.”

Olivier Flament, Data & Direct Marketing Manager bij Decathlon België

image_10.png (copy2)
HEADER-INTRO

Voor een duurzame supply chain

Collin Springuel, Business Unit Manager bij H.Essers: “Voor onze strategie rond duurzaamheid, hanteren we bij H.Essers vijf krachtlijnen als kompas. Die reiken verder dan enkel de ecologische voetafdruk, maar omvatten bijvoorbeeld ook het mentale en fysieke welbevinden van onze medewerkers.”

H.Essers

image_10.png (copy2)

CO2-neutraal

“Zo investeerden we al heel wat in eigen hernieuwbare energie en zetten we sterk in op synchromodaliteit: de mogelijkheid om verschillende transportmodi – zoals spoorvervoer, binnenvaart en luchtvaart – in te zetten. Bij de keuze van de aangewezen vervoerswijze brengen we de impact op de CO2-uitstoot in kaart. Zo maken we intensief gebruik van treinverkeer, onder meer via de Nieuwe Zijderoute naar China.”

Gezamenlijke missie

H.Essers vond in Proximus de ideale partner om een gezamenlijke duurzaamheidsmissie vorm te geven. Collin Springuel: “Binnen de aanleverketen van Proximus bevinden zich uiteenlopende stromen: technici die dringend nood hebben aan onderdelen, het bedienen van winkelpunten of het leveren bij klanten aan huis. Bovendien kent de bevoorrading grote pieken, bijvoorbeeld naar aanleiding van Black Friday. Samen gaan we op zoek naar manieren om die complexe supply chain, van opslag tot logistiek, nog verder te optimaliseren.”

“We hebben daartoe onze software, zoals bijvoorbeeld de magazijnsystemen, op elkaar afgestemd. We omarmen nieuwe technologieën, onder meer met automatische verwerkingsmachines op maat van de specificiteit van de Proximus-goederenstromen. Maar ook op het vlak van kantoor- en magazijninrichting hebben we elkaar gevonden.”

Proximus en H.Essers besloten 10 jaar geleden om een distributiecentrum in Courcelles te bouwen. Ze hadden daarbij meteen het behalen van het BREEAM-duurzaamheidscertificaat voor ogen. Collin Springuel: “Dat vertaalt zich in zonnepanelen, warmtepompen, warmterecuperatie en een intensieve energiemonitoring. Tevens bieden we werkgelegenheid aan mensen die niet in het ‘reguliere’ arbeidscircuit terecht kunnen.”

“We organiseren regelmatig strategische meetings, waarin we inzoomen op een verdere verduurzaming van onze processen. Die wisselwerking zorgt er bijvoorbeeld voor dat de grootscheepse omruiling van modems en decoders op een duurzame manier gebeurt. Daarnaast plaatsen we de circulaire economie hoog op de agenda. Onze gemeenschappelijke ambitie bestaat erin om van het distributiecentrum dé referentie voor circulariteit in België te maken.”

Duurzaamheid als proces

“Bij de keuze van de aangewezen vervoerswijze brengen we ook de impact op de CO2-uitstoot in kaart.”

Business Unit Manager bij H.Essers. Hij heeft een ruime ervaring in de logistieke wereld en helpt sinds ruim drie jaar de supply chains van de klanten van H.Essers te optimaliseren.

COLLIN SPRINGUEL

COLOR (copy)
image_1.png (copy3)

H.Essers is een internationale logistieke dienstverlener. De onderneming is gevestigd aan de Transportlaan in de Limburgse stad Genk. H.Essers dankt zijn naam aan oprichter Henri Essers, die in 1928 begon met het transporteren van vee. Ondertussen is H.Essers actief in 19 landen met 1.475 trucks, 1.108.000 vierkante meter magazijnen en 6.600 werknemers.

VERANTWOORD ONDERNEMEN

Duurzaamheid
gaat verder dan klimaatambities 

Tegen 2030 wil Proximus een echt circulair bedrijf worden. Tegelijk heeft de pandemie de maatschappelijke rol van telecomoperator versterkt. De missie naar een duurzame strategie gaat dan ook verder dan de ecologische voetafdruk. Ook Decathlon en H. Essers gaan in hun strategie verder dan klimaatambities.

Midas-project

Met het Midas-project heeft Proximus in het eerste kwartaal van 2021 bijna 214 ton koper gerecycleerd. Steeds meer toestellen – modems, decoders, Wi-Fi Boosters, … – krijgen een nieuw leven: de teller staat vandaag op meer dan 200.000. In de shops kan u nog altijd uw oude gsm kwijt. Het is de bedoeling om in 2021 150.000 toestellen in te zamelen met de actie Don’t miss the call.

Proximus publiceerde als eerste Belgische telecomoperator een Sustainable Finance Framework. Daarmee stemt Proximus zijn financieringsstrategie af op duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Het doel is om projecten met een meetbare milieu- of sociale waarde te (her)financieren.

Voor zijn inspanningen tegen de klimaatopwarming kreeg Proximus van het CDP, een internationale non-profitorganisatie gespecialiseerd in milieu, een ‘A’-score . Samen met AB-Inbev was Proximus het enige Belgische bedrijf dat het 'A'-label behaalde.

Maatschappelijke rol

De pandemie heeft aangetoond hoe belangrijk een telecomoperator is in de maatschappij. Digitale tools helpen mensen om beter te leven en efficiënter te werken. In een inclusieve samenleving moeten die tools voor iedereen beschikbaar zijn. Proximus wil daarom de digitale kloof verkleinen. Zeker voor jongeren in armoede, senioren en mensen met een beperking. Proximus zette daarvoor partnerschappen op met Technobel, de coding school 19, Molengeek en Bednet/ClassConnect.

HEADER-INTRO

“De Vlaamse ambtenaar is altijd correct geconnecteerd, onafhankelijk van zijn fysieke werkplek.”

DECATHLON

De 5 krachtlijnen van duurzaamheidsbeleid

Joeri Moons, Sustainable Development Leader bij Decathlon België: “We zijn in 2016 begonnen met het hele bedrijf in kaart te brengen: de voetafdruk van alle producten, het transport, de winkels, enzovoort. Dat is het ijkpunt om almaar beter te doen, met 2026 als richtpunt.”

1-green.png

“Klimaat en milieu zijn belangrijk. Het gaat om zaken als het gebruik van hernieuwbare energie, de uitrol van CO2-neutrale levering per fiets in de binnenstad en een kleinere ecologische voetafdruk voor ieder product. Tachtig procent van wat we verkopen is het resultaat van eigen design en eigen productie. Voor die producten hebben we de hele supply chain in handen – en kunnen we dus vrij makkelijk ingrijpen. We kunnen bijvoorbeeld beslissen meer lokaal te produceren.”

Klimaat en Milieu

1-green.png (copy)

“In het kader van duurzaamheid denken we ook aan diversiteit en inclusiviteit. We doen dat onder meer door sport toegankelijker te maken voor mensen met een beperking en door een aangepast prijsbeleid in armere landen. Daarnaast vinden we het belangrijk om duurzaamheid als een vaste waarde in onze bedrijfscultuur in te bedden. Het gaat bij ondernemen niet alleen om de financiële cijfers, maar ook om het feit dat het ethisch gebeurt.”

Diversiteit en inclusiviteit

1-green.png (copy1)

“We zijn zelf geen recyclagebedrijf. Daarvoor werken we met partners. We nemen wel bepaalde producten terug, zoals fietsen en fitnesstoestellen. Die herstellen we en geven we zo een tweede leven. Evengoed kijken we naar nieuwe businessmodellen. We denken na over abonnements- of verhuurformules, zodat je meer sporten kunt beoefenen zonder telkens alle materiaal aan te kopen.”

PRODUCTEN HERGEBRUIKEN

1-green.png (copy)

“In de winkels zorgen verlichting en klimaatregeling – verwarming in de winter, koeling in de zomer – voor het meeste energieverbruik. We hebben overal ledverlichting geplaatst. We beperken het verbruik verder via een goede monitoring. De werking van de verlichting en klimaatregeling is geprogrammeerd, zodat we ’s nachts of op sluitingsdagen geen onnodig verbruik hebben. Op onze gebouwen plaatsen we zonnepanelen. Die staan in voor dertig procent van ons verbruik. De energie die we daarnaast aankopen moet hernieuwbaar en lokaal geproduceerd zijn.”

Energieefficiëntie

1-green.png (copy1)

“Wij kunnen maar echt duurzaam zijn wanneer ook de andere schakels in de keten dat zijn. We leggen onze science-based targets voor aan onze belangrijkste leveranciers. Die vormen op hun beurt een voorbeeld voor hun partners. Zo bouwen we een duurzaam netwerk uit. Kijk, drie kwart van onze CO2-uitstoot als bedrijf hangt samen met de productie van ons assortiment. Daar kunnen we de grootste impact realiseren. Samen met enkele grote sportmerken, bijvoorbeeld, hebben we een charter ondertekend. Daarin engageren we ons om meer biotextiel te gebruiken en de productie ervan te ondersteunen en betaalbaar te maken.”

Duurzame supply chain

Joeri Moons
Werkt al 5 jaar bij Decathlon. Sinds 2018 is hij er Sustainable Development Leader.

“We maken sport toegankelijker voor mensen met een beperking en door een aangepast prijsbeleid in armere landen.”

05-portret-03.jpg

Veilig winkelen dankzij Entrance Monitoring

Innovatie draagt ook bij tot een aangename winkelervaring. Om de veiligheid van de klanten te garanderen tijdens de pandemie, installeerde de sportwinkel Entrance Monitoring in 25 van de 37 Belgische winkels

“Aan de ingang krijgen klanten op een scherm in real time te zien of ze de winkel in mogen.”

Olivier Flament, Data & Direct Marketing Manager bij Decathlon België

Decathlon

Decathlon België heeft 2.500 medewerkers in dienst in 39 filialen en is onderdeel van de Oxylane Group. De winkelketen wil sporten toegankelijk maken voor iedereen met scherpe prijzen en een ruim aanbod.

image_1.png (copy4)
image_10.png (copy2)
HEADER-INTRO

“De Vlaamse ambtenaar is altijd correct geconnecteerd, onafhankelijk van zijn fysieke werkplek.”

H.Essers

Voor een duurzame supply chain

Collin Springuel, Business Unit Manager bij H.Essers: “Voor onze strategie rond duurzaamheid, hanteren we bij H.Essers vijf krachtlijnen als kompas. Die reiken verder dan enkel de ecologische voetafdruk, maar omvatten bijvoorbeeld ook het mentale en fysieke welbevinden van onze medewerkers.”

image_10.png (copy2)

Gezamenlijke missie

CO2-neutraal

“Zo investeerden we al heel wat in eigen hernieuwbare energie en zetten we sterk in op synchromodaliteit: de mogelijkheid om verschillende transportmodi – zoals spoorvervoer, binnenvaart en luchtvaart – in te zetten. Bij de keuze van de aangewezen vervoerswijze brengen we de impact op de CO2-uitstoot in kaart. Zo maken we intensief gebruik van treinverkeer, onder meer via de Nieuwe Zijderoute naar China.”

H.Essers vond in Proximus de ideale partner om een gezamenlijke duurzaamheidsmissie vorm te geven. Collin Springuel: “Binnen de aanleverketen van Proximus bevinden zich uiteenlopende stromen: technici die dringend nood hebben aan onderdelen, het bedienen van winkelpunten of het leveren bij klanten aan huis. Bovendien kent de bevoorrading grote pieken, bijvoorbeeld naar aanleiding van Black Friday. Samen gaan we op zoek naar manieren om die complexe supply chain, van opslag tot logistiek, nog verder te optimaliseren.”

“We hebben daartoe onze software, zoals bijvoorbeeld de magazijnsystemen, op elkaar afgestemd. We omarmen nieuwe technologieën, onder meer met automatische verwerkingsmachines op maat van de specificiteit van de Proximus-goederenstromen. Maar ook op het vlak van kantoor- en magazijninrichting hebben we elkaar gevonden.”

Business Unit Manager bij H.Essers. Hij heeft een ruime ervaring in de logistieke wereld en helpt sinds ruim drie jaar de supply chains van de klanten van H.Essers te optimaliseren.

COLLIN SPRINGUEL

COLOR (copy)

“Bij de keuze van de aangewezen vervoerswijze brengen we ook de impact op de CO2-uitstoot in kaart.”

Duurzaamheid als proces

Proximus en H.Essers besloten 10 jaar geleden om een distributiecentrum in Courcelles te bouwen. Ze hadden daarbij meteen het behalen van het BREEAM-duurzaamheidscertificaat voor ogen. Collin Springuel: “Dat vertaalt zich in zonnepanelen, warmtepompen, warmterecuperatie en een intensieve energiemonitoring. Tevens bieden we werkgelegenheid aan mensen die niet in het ‘reguliere’ arbeidscircuit terecht kunnen.”

“We organiseren regelmatig strategische meetings, waarin we inzoomen op een verdere verduurzaming van onze processen. Die wisselwerking zorgt er bijvoorbeeld voor dat de grootscheepse omruiling van modems en decoders op een duurzame manier gebeurt. Daarnaast plaatsen we de circulaire economie hoog op de agenda. Onze gemeenschappelijke ambitie bestaat erin om van het distributiecentrum dé referentie voor circulariteit in België te maken.”

image_1.png (copy3)

H.Essers

H.Essers is een internationale logistieke dienstverlener. De onderneming is gevestigd aan de Transportlaan in de Limburgse stad Genk. H.Essers dankt zijn naam aan oprichter Henri Essers, die in 1928 begon met het transporteren van vee. Ondertussen is H.Essers actief in 19 landen met 1.475 trucks, 1.108.000 vierkante meter magazijnen en 6.600 werknemers.

One magazine

De uitdagingen van een digitalisering zijn voor alle bedrijven vergelijkbaar. Daarom bundelen we de krachten in één vernieuwd magazine: One, over slim ondernemen in een digitale wereld.
Volledig scherm