Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Hybride werken

Veerkrachtig en loyaal tegendraads

Is uw onderneming klaar voor hybride werken?

Marc Moris
Director Corporate Prevention & Protection bij Proximus

“Er komt een nieuw evenwicht tussen grotere ruimtes voor teamwerk en aangepaste lokalen voor videovergaderingen, ontmoetingen met klanten, co-creatie of gefocust werk.”

Vandaag blijven thuiswerken en het sporadisch werken op kantoor de norm. Het hybride werken is ook bij Proximus de nieuwe realiteit. Die digitale werkplek vereist ook slimmere keuzes bij het gebruik van digitale tools, activity based werken en meer.

Corona blijft ook professioneel voor turbulente tijden zorgen. “De overheid bepaalt stelselmatig per periode verplicht thuiswerken voor wie dat mogelijk is”, zegt Marc Moris, Director Corporate Prevention & Protection bij Proximus. “Maar voor onze technici, bijvoorbeeld, lukt dat niet. Zij blijven op straat en bij klanten aan het werk. Voor hen voorzien we uiteraard extra beschermingsmaatregelen.” Bij de thuiswerkers gaat er veel aandacht naar welzijn. “Er wordt wel eens vergeten dat thuiswerk niet voor iedereen zomaar evident is”, zegt Marc Moris. “Denk aan jonge starters die een kleine studio delen of koppels die midden de afhandeling van een echtscheiding plots verplicht thuis moeten blijven.”

Intussen veranderen de coronamaatregelen op regelmatige basis. De medewerkers van Proximus keerden geleidelijk naar kantoor terug. “In eerste instantie vroegen we om minstens één dag per week naar kantoor te komen, om zo weer te connecteren met het bedrijf en de collega’s”, legt Marc Moris uit. “Stap voor stap willen we zo evolueren naar een nieuw evenwicht: twee dagen kantoorwerk, drie dagen thuiswerk, uiteraard enkel als de coronamaatregelen het toelaten op dat moment.”  Proximus houdt rekening met verstrengingen op vlak van thuiswerk die de overheid aankondigt en past zijn eigen maatregelen in overeenstemming aan.

Kathleen Vande Kerckhove 

studeerde pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven. Ze werkte bij USG People en Delhaize. In 2018 kwam ze aan boord bij Proximus. Sinds begin dit jaar is ze Director People & Organisational Development.

Marc Moris

studeerde veiligheidstechnieken aan de Universiteit Antwerpen.
Hij heeft een achtergrond als brandweercommandant en preventieadviseur. Hij werkt bijna twintig jaar bij Proximus, sinds 2018 als Director Corporate Prevention & Protection.

Samenhorigheid

In de mate van het mogelijke komen de medewerkers minstens één keer per week naar kantoor. Dat is belangrijk voor Proximus. “Als je altijd maar thuiswerkt, alleen, dan valt het samenhorigheidsgevoel weg”, zegt Kathleen Vande Kerckhove, Director People & Organisational Development bij Proximus. “Deel uitmaken van een team is belangrijk en dat lukt best door ook elkaar ook regelmatig fysiek te ontmoeten.” Vooral voor nieuwe medewerkers is dat essentieel. “Als je nieuw bent bij een bedrijf en je bent er nog nooit op kantoor geweest, dan krijg je geen voeling met de cultuur en is het moeilijker om betrokken te zijn”, aldus Kathleen Vande Kerckhove.

Om kantoor- en thuiswerk zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en iedereen in het hybride werken mee te krijgen, zorgt Proximus voor extra communicatie via het intranet van het bedrijf. Daar vinden de medewerkers alle info over de geldende maatregelen en concrete afspraken rond hybride werken. Tegelijk stuurt Proximus de indeling van zijn gebouwen bij. “We maken een open campus van onze kantoren”, legt Marc Moris uit. “Er komt een nieuw evenwicht tussen grotere ruimtes voor teamwerk en aangepaste lokalen voor bijvoorbeeld videovergaderingen, ontmoetingen met klanten, co-creatie of gefocust werk.”


Nieuw evenwicht

“We geloven in activity-based werken”, zegt Kathleen Vande Kerckhove. “Sommige activiteiten doe je beter thuis, voor andere kom je beter naar kantoor. Alleen is dat niet altijd voor iedereen gelijk. Je kunt de dingen niet zomaar strikt afgelijnd definiëren. Daarom vinden we het belangrijk dat dit op team-niveau afgesproken wordt, zodat elk team de best passende oplossing vindt.”

Welzijn blijft daarbij een belangrijk aandachtspunt. “Tijdens de lockdowns valt de balans tussen werk en privéleven soms moeilijk in evenwicht te houden”, zegt Kathleen Vande Kerckhove. “Vooral het gebrek aan perspectief valt veel mensen zwaar. Nu blijkt hoe belangrijk de connectie met collega’s is: de momenten voor en na meetings, bijvoorbeeld, waarbij er informeel contact is. Bij thuiswerk mis je dat snel.”

Maar behalve connectie is ook deconnectie belangrijk. Bij continu thuiswerk bestaat het gevaar dat het werk altijd maar doorgaat. Voor Proximus is het essentieel dat de medewerkers in het hybride werken een nieuwe, juiste balans vinden. “Ik zie dat als een opportuniteit”, zegt Kathleen Vande Kerckhove. “Door hybride te werken kunnen de medewerkers hun work-lifebalans meer naar hun hand zetten.” Tegelijk passen de managers hun stijl aan. “We moedigen hen aan om vertrouwen te hebben in hun teams, om ze wat meer los te laten en meer te focussen op outcome in plaats van aanwezigheid.”


Inspiratie voor andere bedrijven

“Er is bij Proximus een heel open communicatie tussen de medewerkers en de organisatie”, zegt Marc Moris. “Door actief te luisteren naar de noden en ervaringen van onze medewerkers, kunnen we als organisatie de juiste bijstand voorzien. Dat gaat van de wekelijkse boodschap van de CEO tot het intranet, dat op zijn beurt doorloopt richting HR, bijvoorbeeld met allerlei ondersteuning, e-learnings, enzovoort.”

We helpen onze team leaders ook in het aangaan van de dialoog hierover met hun medewerkers door aangepaste en ondersteunende tools waarmee ze heel concreet aan de slag kunnen om te bepalen op welke manier het werk in de toekomst zal georganiseerd worden op team niveau. Het is een aanpak die ook andere bedrijven inspireert. “Er zijn inderdaad grote organisaties die bij ons komen kijken hoe we de dingen aanpakken”, besluit Marc Moris. “Ons uitgangspunt blijft daarbij het belangrijkste: we plaatsen onze medewerkers altijd centraal.”


De hybride werkplek zal een mengeling zijn van deels thuis werken, deels op kantoor en deels van eender waar. In ons e-book 'De Hybride Werkplek' leert u wat de impact is voor uw organisatie.

Switch naar hybride werken

Kathleen Vande Kerckhove
Director People & Organisational Development bij Proximus

"Door hybride te werken kunnen de medewerkers hun work-lifebalans meer naar hun hand zetten.”

EXPERT INTERVIEW

78.000 Waalse bedrijven op zoek naar het juiste evenwicht

Als we de temperatuur willen meten van de 78.000 Waalse bedrijven, vragen we het aan Olivier de Wasseige, gedelegeerd bestuurder van de Union Wallonne des Entreprises (UWE). Volgens zijn waarnemingen heeft de gezondheidscrisis de digitalisering en het hybride werk inderdaad op duurzame wijze versneld. Ook al blijft de uitdaging van de aanpassing groot, zeker voor kleine bedrijven.

“Telewerken kan een vorm van isolatie teweegbrengen; we moeten het juiste evenwicht vinden”, benadrukt Olivier de Wasseige, die ook wijst op de uitdaging van de uitrusting, vooral voor kleine organisaties.

“Werken vanop afstand brengt het opzetten van videoconferentie-software met zich mee. Tijdens de lockdowns hebben we geknutseld met de middelen die we hadden, maar krachtige en veilige instrumenten zijn noodzakelijk om te kunnen werken aan efficiënte toegang en informatie-uitwisseling, back-up van documenten, serveropslag, enz. Een bijkomende factor bij de keuze van deze hulpmiddelen is het gebruik van consultancy voor een globale aanpak van alle IT- en HR-aspecten voor een samenwerking op afstand”, zegt hij.

Olivier de Wasseige

Gedelegeerd bestuurder en directeur-generaal van de Union Wallonne des Entreprises (UWE)

Volgens Olivier de Wasseige zijn er drie domeinen die door de gezondheidscrisis een versnelde digitalisering hebben gekend.

EXPERT INTERVIEW

Veerkrachtige organisatie vraagt wendbare mensen en nieuwe skills

De coronacrisis heeft de hr-spelregels in bedrijven en organisaties stevig overhoop gehaald. De digitale transformatie vraagt het uiterste van werknemers. Veerkracht en wendbaarheid staan hierbij centraal. En hoe past het hybdride werken in dit plaatje? Matthieu Weggeman, Jimme Keizer en Bart Derre, die deze thematiek van zeer nabij opvolgen en de vinger aan de pols houden van nieuwe hr-trends, geven tekst en uitleg.

Hybride werken

Veerkrachtig en loyaal tegendraads

Is uw onderneming klaar voor hybride werken?

Marc Moris
Director Corporate Prevention & Protection bij Proximus

“Er komt een nieuw evenwicht tussen grotere ruimtes voor teamwerk en aangepaste lokalen voor videovergaderingen, ontmoetingen met klanten, co-creatie of gefocust werk.”

Vandaag blijven thuiswerken en het sporadisch werken op kantoor de norm. Het hybride werken is ook bij Proximus de nieuwe realiteit. Die digitale werkplek vereist ook slimmere keuzes bij het gebruik van digitale tools, activity based werken en meer.

Corona blijft ook professioneel voor turbulente tijden zorgen. “De overheid bepaalt stelselmatig per periode verplicht thuiswerken voor wie dat mogelijk is”, zegt Marc Moris, Director Corporate Prevention & Protection bij Proximus. “Maar voor onze technici, bijvoorbeeld, lukt dat niet. Zij blijven op straat en bij klanten aan het werk. Voor hen voorzien we uiteraard extra beschermingsmaatregelen.” Bij de thuiswerkers gaat er veel aandacht naar welzijn. “Er wordt wel eens vergeten dat thuiswerk niet voor iedereen zomaar evident is”, zegt Marc Moris. “Denk aan jonge starters die een kleine studio delen of koppels die midden de afhandeling van een echtscheiding plots verplicht thuis moeten blijven.”

Intussen veranderen de coronamaatregelen op regelmatige basis. De medewerkers van Proximus keerden geleidelijk naar kantoor terug. “In eerste instantie vroegen we om minstens één dag per week naar kantoor te komen, om zo weer te connecteren met het bedrijf en de collega’s”, legt Marc Moris uit. “Stap voor stap willen we zo evolueren naar een nieuw evenwicht: twee dagen kantoorwerk, drie dagen thuiswerk, uiteraard enkel als de coronamaatregelen het toelaten op dat moment.”  Proximus houdt rekening met verstrengingen op vlak van thuiswerk die de overheid aankondigt en past zijn eigen maatregelen in overeenstemming aan.

Kathleen Vande Kerckhove 

studeerde pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven. Ze werkte bij USG People en Delhaize. In 2018 kwam ze aan boord bij Proximus. Sinds begin dit jaar is ze Director People & Organisational Development.

Marc Moris

studeerde veiligheidstechnieken aan de Universiteit Antwerpen.
Hij heeft een achtergrond als brandweercommandant en preventieadviseur. Hij werkt bijna twintig jaar bij Proximus, sinds 2018 als Director Corporate Prevention & Protection.

Samenhorigheid

In de mate van het mogelijke komen de medewerkers minstens één keer per week naar kantoor. Dat is belangrijk voor Proximus. “Als je altijd maar thuiswerkt, alleen, dan valt het samenhorigheidsgevoel weg”, zegt Kathleen Vande Kerckhove, Director People & Organisational Development bij Proximus. “Deel uitmaken van een team is belangrijk en dat lukt best door ook elkaar ook regelmatig fysiek te ontmoeten.” Vooral voor nieuwe medewerkers is dat essentieel. “Als je nieuw bent bij een bedrijf en je bent er nog nooit op kantoor geweest, dan krijg je geen voeling met de cultuur en is het moeilijker om betrokken te zijn”, aldus Kathleen Vande Kerckhove.

Om kantoor- en thuiswerk zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en iedereen in het hybride werken mee te krijgen, zorgt Proximus voor extra communicatie via het intranet van het bedrijf. Daar vinden de medewerkers alle info over de geldende maatregelen en concrete afspraken rond hybride werken. Tegelijk stuurt Proximus de indeling van zijn gebouwen bij. “We maken een open campus van onze kantoren”, legt Marc Moris uit. “Er komt een nieuw evenwicht tussen grotere ruimtes voor teamwerk en aangepaste lokalen voor bijvoorbeeld videovergaderingen, ontmoetingen met klanten, co-creatie of gefocust werk.”


Nieuw evenwicht

“We geloven in activity-based werken”, zegt Kathleen Vande Kerckhove. “Sommige activiteiten doe je beter thuis, voor andere kom je beter naar kantoor. Alleen is dat niet altijd voor iedereen gelijk. Je kunt de dingen niet zomaar strikt afgelijnd definiëren. Daarom vinden we het belangrijk dat dit op team-niveau afgesproken wordt, zodat elk team de best passende oplossing vindt.”

Welzijn blijft daarbij een belangrijk aandachtspunt. “Tijdens de lockdowns valt de balans tussen werk en privéleven soms moeilijk in evenwicht te houden”, zegt Kathleen Vande Kerckhove. “Vooral het gebrek aan perspectief valt veel mensen zwaar. Nu blijkt hoe belangrijk de connectie met collega’s is: de momenten voor en na meetings, bijvoorbeeld, waarbij er informeel contact is. Bij thuiswerk mis je dat snel.”

Maar behalve connectie is ook deconnectie belangrijk. Bij continu thuiswerk bestaat het gevaar dat het werk altijd maar doorgaat. Voor Proximus is het essentieel dat de medewerkers in het hybride werken een nieuwe, juiste balans vinden. “Ik zie dat als een opportuniteit”, zegt Kathleen Vande Kerckhove. “Door hybride te werken kunnen de medewerkers hun work-lifebalans meer naar hun hand zetten.” Tegelijk passen de managers hun stijl aan. “We moedigen hen aan om vertrouwen te hebben in hun teams, om ze wat meer los te laten en meer te focussen op outcome in plaats van aanwezigheid.”


Inspiratie voor andere bedrijven

“Er is bij Proximus een heel open communicatie tussen de medewerkers en de organisatie”, zegt Marc Moris. “Door actief te luisteren naar de noden en ervaringen van onze medewerkers, kunnen we als organisatie de juiste bijstand voorzien. Dat gaat van de wekelijkse boodschap van de CEO tot het intranet, dat op zijn beurt doorloopt richting HR, bijvoorbeeld met allerlei ondersteuning, e-learnings, enzovoort.”

We helpen onze team leaders ook in het aangaan van de dialoog hierover met hun medewerkers door aangepaste en ondersteunende tools waarmee ze heel concreet aan de slag kunnen om te bepalen op welke manier het werk in de toekomst zal georganiseerd worden op team niveau. Het is een aanpak die ook andere bedrijven inspireert. “Er zijn inderdaad grote organisaties die bij ons komen kijken hoe we de dingen aanpakken”, besluit Marc Moris. “Ons uitgangspunt blijft daarbij het belangrijkste: we plaatsen onze medewerkers altijd centraal.”


De hybride werkplek zal een mengeling zijn van deels thuis werken, deels op kantoor en deels van eender waar. In ons e-book 'De Hybride Werkplek' leert u wat de impact is voor uw organisatie.

Kathleen Vande Kerckhove
Director People & Organisational Development bij Proximus

"Door hybride te werken kunnen de medewerkers hun work-lifebalans meer naar hun hand zetten.”

Switch naar hybride werken

EXPERT INTERVIEW

78.000 Waalse bedrijven op zoek naar het juiste evenwicht

Als we de temperatuur willen meten van de 78.000 Waalse bedrijven, vragen we het aan Olivier de Wasseige, gedelegeerd bestuurder van de Union Wallonne des Entreprises (UWE). Volgens zijn waarnemingen heeft de gezondheidscrisis de digitalisering en het hybride werk inderdaad op duurzame wijze versneld. Ook al blijft de uitdaging van de aanpassing groot, zeker voor kleine bedrijven.

“Telewerken kan een vorm van isolatie teweegbrengen; we moeten het juiste evenwicht vinden”, benadrukt Olivier de Wasseige, die ook wijst op de uitdaging van de uitrusting, vooral voor kleine organisaties.

“Werken vanop afstand brengt het opzetten van videoconferentie-software met zich mee. Tijdens de lockdowns hebben we geknutseld met de middelen die we hadden, maar krachtige en veilige instrumenten zijn noodzakelijk om te kunnen werken aan efficiënte toegang en informatie-uitwisseling, back-up van documenten, serveropslag, enz. Een bijkomende factor bij de keuze van deze hulpmiddelen is het gebruik van consultancy voor een globale aanpak van alle IT- en HR-aspecten voor een samenwerking op afstand”, zegt hij.

Volgens Olivier de Wasseige zijn er drie domeinen die door de gezondheidscrisis een versnelde digitalisering hebben gekend.

Olivier de Wasseige

Gedelegeerd bestuurder en directeur-generaal van de Union Wallonne des Entreprises (UWE)

EXPERT INTERVIEW

Veerkrachtige organisatie vraagt wendbare mensen en nieuwe skills

De coronacrisis heeft de hr-spelregels in bedrijven en organisaties stevig overhoop gehaald. De digitale transformatie vraagt het uiterste van werknemers. Veerkracht en wendbaarheid staan hierbij centraal. En hoe past het hybdride werken in dit plaatje? Matthieu Weggeman, Jimme Keizer en Bart Derre, die deze thematiek van zeer nabij opvolgen en de vinger aan de pols houden van nieuwe hr-trends, geven tekst en uitleg.

One magazine

De uitdagingen van een digitalisering zijn voor alle bedrijven vergelijkbaar. Daarom bundelen we de krachten in één vernieuwd magazine: One, over slim ondernemen in een digitale wereld.
Volledig scherm