INTERVIEW: ANNE-SOPHIE LOTGERING

Voluit voor digitale transformatie van ons economische weefsel

Haar speelterrein? De B2B-markt. Haar doel? Klanten en partners ontmoeten en in het ecosysteem van de organisatie integreren. Een ontmoeting met Proximus Chief Enterprise Market Officer Anne-Sophie Lotgering, vastberaden om samen met u de digitale transformatie van ondernemingen voort te zetten.

U bent geen onbekend gezicht in het telecomlandschap, maar mogen we iets meer weten over Anne-Sophie Lotgering? Anne-Sophie Lotgering: “Na betrekkingen bij Microsoft en later Orange heb ik nu de teugels van de Enterprise-afdeling bij Proximus overgenomen. Een fantastische uitdaging waarbij ik mijn kwaliteiten maximaal kan gebruiken om de klanten te ondersteunen. Toch is er een groot verschil: ik keer terug naar het nationale niveau, zo kan ik me nog meer in de markt verdiepen. Dat is precies wat ik zocht.” Is er een persoon of gebeurtenis die een belangrijke rol in uw carrière heeft gespeeld? “Zonder twijfel denk ik aan een manager aan het begin van mijn carrière. Hij leerde me het verschil tussen autonomie en onafhankelijkheid. Hij was de eerste die vertrouwen had in mij en mijn capaciteiten om een team te leiden. Hij bleef ook steeds beschikbaar om mijn werk bij te schaven. Daar kreeg het woord ‘autonomie’ zijn volle betekenis tegenover onafhankelijkheid, dat zich eerder vertaalt in een solotraject. Zijn managementmethode heeft mijn geest geopend en pas ik vandaag de dag nog steeds toe. Ik hoop dan ook dat mijn teams in mij een rechtvaardige leider zien, die de weg aangeeft en mensen autonomie geeft.”

ANNE-SOPHIE LOTGERING Chief Enterprise Market Officer

Ging in juli 2020 aan de slag bij Proximus. Ze kan terugblikken op een carrière van meer dan achttien jaar in de telecom- en IT-sector. De nieuwe verantwoordelijke van de Enterprise-afdeling van Proximus put energie uit sporten, lezen en het succes van haar medewerkers.


“De mix van de #inspire2022-strategie, de cultuur en de uitdagingen die me wachtten, sprak me aan.”

Anne-Sophie Lotgering

Waarom hebt u deze nieuwe uitdaging bij Proximus aangenomen en wat verwacht u ervan? “Als ik eerlijk mag zijn, sprak de mix van de #inspire2022-strategie, de open cultuur en de uitdagingen die me wachtten, me onmiddellijk aan. Ik zal alles in het werk stellen om mijn ervaring in te zetten om mijn afdeling en klanten te ondersteunen. Ik ga voluit voor de digitale transformatie van ons economische weefsel. Dat is mijn natuur.” Wat is het eerste dat u in uw nieuwe functie wilt ondernemen? “Hoewel we een heel ongewone periode doormaken, die ons verplicht afstand te houden, wil ik zo snel mogelijk onze partners, klanten en medewerkers in eigen persoon ontmoeten. Dat gezegd zijnde, heb ik al een goed beeld van de opportuniteiten en mogelijke obstakels. Ik verwerk mijn bevindingen momenteel in een actieplan.” “Ik hecht veel belang aan de ontmoeting met klanten en partners om hun interne visie te voeden vanuit mijn eigen ‘outside-in’-visie. Ik kijk niet graag achteruit. Samen met onze teams en partners zal ik voortbouwen op de fundamenten die mijn voorganger heeft gelegd, maar op mijn eigen manier.”

“PROXIMUS POSITIONEERT ZICH ALS DÉ IT- EN TELECOMPARTNER BIJ UITSTEK VOOR ONDERNEMINGEN.”

ANNE-SOPHIE LOTGERING

Hoe ziet u de markt evolueren en de rol die Proximus daarin kan spelen? “Enerzijds verzorgt de telecommarkt tal van producten en diensten die vandaag de dag als normaal worden beschouwd. Toch komt de concurrentie uit alle hoeken, zowel van de GAFA’s als van andere operatoren. De markt bereikt stilaan haar kookpunt. En dan heb ik het nog niet over de onverwachte impact van de coronacrisis, die de digitalisering versnelt tot een niveau dat niemand had kunnen denken.” “Proximus positioneert zich meer dan ooit als dé IT-partner voor ondernemingen. We hebben een uitermate solide netwerk en beheersen alle nodige IT- en telecomcapaciteiten om te innoveren in termen van connectiviteit, beveiliging en cloudoplossingen. We staan voor een uitdaging die haar gelijke niet kent. We willen alle ondernemingen in ons economische landschap een plaats geven op de Belgische en zelfs Europese markt.”

Welke elementen wil u op strategisch vlak benadrukken? “We werken volop aan de implementatie van onze nieuwe strategie. Ik werk met de teams aan de substantiëring en de vertaling van het strategische plan voor de verschillende segmenten en diensten. Daarnaast herbekijken we onze investeringen.” “Wat #Inspire2022 betreft, sta ik volledig achter de ambitie om alle gebruikers in België toegang te geven tot het fibernetwerk. Ja, we hebben vertraging, maar er heerst een sterke wil om de dingen te versnellen en tot op het Europese niveau te brengen.”


“Ik geloof ook heel sterk in een ecosysteem. Wie kan het zich vandaag nog veroorloven om alleen te werken? De implementatie van nieuwe technologieën en de ontwikkeling van de use cases die daaruit voortvloeien zijn daar wellicht het beste voorbeeld van.” “En last but not least: de puzzelstukjes passen perfect in elkaar omdat we ernaar streven onze eigen digitale transformatie te versnellen ten voordele van onze werknemers maar ook – en vooral – van onze klanten. Ik ben fan van die dichotomie!”


BENIEUWD NAAR HET VOLLEDIGE INTERVIEW?