DIGITALE WERKPLEK

De strategie van Voka Vlaams Brabant en Liantis

44% van de werknemers vindt dat hun werkplek niet smart genoeg is. Wist u dat de digitale transformatie van de werkruimte hun tevredenheid én die van uw klanten aanzienlijk verbetert? Dat ondervonden Voka Vlaams Brabant en hr-dienstverlener Liantis.

Voka VLAAMS BRABANT

Bereikbaar dankzij Teams en voicebots

Het Vlaams netwerk voor ondernemingen Voka profileert zich als de innovatieve partner bij uitstek voor de Vlaamse ondernemer. De organisatie omvat acht Kamers van Koophandel. Als een van de zeven sociale partners in de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen heeft ze inspraak in het beleid van de Vlaamse overheid.

Stefanie Vanmeerbeek, Marketing Intelligence Analyst: “We wilden graag dat onze medewerkers via één nummer altijd bereikbaar zouden zijn, ongeacht in welk kantoor ze aanwezig zijn, en ook wanneer ze thuis werken.” In samenspraak met Proximus en partner IT-Care besliste de Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant om een pilootproject uit te werken rond Microsoft Teams. Dankzij het gebruik van shared services – waarbij deelnemers elkaars scherm of documenten delen – maakt Teams het verschil met een fysieke vergadering wel erg klein. “Je kunt bijvoorbeeld iets aanvullen in een document, terwijl andere deelnemers meekijken”, zegt Sophie Thiebaut, Director Marketing Communications. “Het is een kwestie van de juiste afspraken”, legt Stefanie uit. “Zo weet iedereen waarvoor we Teams gebruiken, wat we via chat bespreken, wat we op e-mail zetten, waar we de documenten plaatsen, enzovoort. Wellicht is dat nog de grootste verandering van allemaal: afstemmen welk kanaal we voor welk type communicatie gebruiken.”

Ook voor de klanten van Voka – de aangesloten ondernemers – heeft het gebruik van Teams alleen maar voor voordelen gezorgd. “Tijdens de lockdown belden ondernemers ons met vragen rond de coronamaatregelen”, zegt Sophie. “Op die momenten was het voor ons heel belangrijk dat we altijd bereikbaar bleven. Dankzij Teams konden we die bereikbaarheid altijd garanderen, ook onder de thuiswerkers.” Tegelijk bekijkt de Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant ook of ze het gebruik van voicebots kan integreren. “Voor het telefonische onthaal van klanten is een voicebot wellicht wat te onpersoonlijk”, vindt Stefanie. “Hoewel, het zou ook mooi kunnen zijn wanneer een voicebot erin slaagt de vraag van de oproeper correct te begrijpen en de beller meteen met de juiste contactpersoon te verbinden.”

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

“DE GROOTSTE VERANDERING DANKZIJ TEAMS? AFSTEMMEN WELK KANAAL WE VOOR WELK TYPE COMMUNICATIE GEBRUIKEN.”

STEFANIE VANMEERBEEK


LIANTIS

Eén digitaal platform

Liantis profileert zich als een all-round hr-dienstverlener doorheen het hele traject van een ondernemer. Tot voor enkele jaren was Liantis een groep van bedrijven, elk met hun eigen merknamen, organisatie en bestuur. In 2015 viel de beslissing om al die activiteiten te bundelen, met één duidelijk doel: de klant een belangrijke meerwaarde bieden.

Samen met de transformatie van Liantis als groep, vond er ook een ingrijpende digitale transformatie plaats. “Terwijl de digitale diensten van de verschillende deelbedrijven netjes naast elkaar bestonden, volgde die onderverdeling de behoeften van de ondernemers lang niet altijd”, zegt CIO Nicolas Van Kerschaver. “Onze opdracht was om digitale oplossingen te maken volgens de belevenis van de klant en niet volgens onze interne organisatie.” Om de transformatie te ondersteunen werkte Liantis het digitale platform My Liantis uit. Daar komt alles voor de ondernemer samen in één omgeving.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

NICOLAS VAN KERSCHAVER

CIO van Liantis


UW WERKPLEK DIGITALISEREN?