UITSMIJTER

Dilemma van de maand

Digitale wijzigingen communiceren aan werknemers: stap voor stap of volledige transparantie?

“We leven in turbulente tijden, waarin digitalisering zonder twijfel de nieuwe norm is en waarin onderbrekingen alle sectoren door elkaar schudden.” Als je het over digitale transformatie en verandering wil hebben, is geen enkele zin beter geschikt als inleiding voor een journalistiek artikel, een zakelijk verslag of een brief aan de werknemers. Maar hoewel dit soort statements uiteraard correct is op zich, is het tegelijk bijzonder holistisch en dus zo generisch dat uw stakeholders zich niet persoonlijk aangesproken zullen voelen. Focus op het waarom In de eerste plaats is het cruciaal om uit te leggen waarom die verandering noodzakelijk is en waarom ze nu moet worden doorgevoerd, zonder een al te dramatische toon die mensen ongemakkelijk kan maken over het gewenste resultaat. Het is erg belangrijk om aandacht te besteden aan de betrokkenheid van de werknemers en om ze op een transparante manier uit te leggen welke gevolgen de implementatie van nieuwe technologieën zal hebben voor personen en hun dagelijkse leven. Bovenal dient men te beseffen dat mensen zich niet aangesproken voelen bij defensieve verhalen die zich beperken tot onderwerpen zoals marktomstandigheden, druk van de concurrentie of andere externe factoren. Laat de neveneffecten zien Ten tweede is het cruciaal om concreet uit te leggen hoe de toekomst er zal uitzien. Praat over de voordelen maar ook over de neveneffecten van de implementatie van nieuwe digitale processen voor de mensen die met deze systemen werken. De meeste digitale programma’s streven er uiteraard naar om de klantenervaring positief te beïnvloeden of het leven van uw werknemers te vereenvoudigen. Toch is digitale verandering in de eerste plaats ook een verandering. Dat maakt dat men rekening dient te houden met het beheer van het overkoepelende proces. Transparantie resulteert in innovatieve ideeën Wanneer mensen begrijpen waarom de verandering nodig is en wat ze precies inhoudt, is het tijd om de teams aan boord te krijgen voor een positieve reis naar de nieuwe norm. Geloof me, als dit correct en met een maximale transparantie wordt aangepakt, zullen werknemers van alle generaties zelf innovatieve ideeën aanbrengen om de verandering mogelijk te maken. Dat proces moet u in de hand werken en aanmoedigen om de digitale innovatie in de onderneming te versnellen. Begin steeds met de menselijke kant Algemeen gesproken is het vanuit menselijk oogpunt niet zo complex om een succesvol transformatieprogramma af te leveren. Tegelijk werken we allemaal in ondernemingen geleid door mensen. Het is dan ook essentieel om te beginnen bij de menselijke kant van het digitale verhaal. Anders zal zelfs de implementatie van de meest geavanceerde technologieën mislukken. Nu u weet welke valkuilen u moet vermijden, wens ik u een fantastische reis.

JAN SONCK studeerde IT aan het Erasmus College in Brussel. Hij ging in 2000 aan de slag en werkte onder meer in marketingfuncties en de ontwikkeling van verticale markten. Sinds 2019 is hij Strategy Manager.