COVID-19

Elke crisis vraagt om

creatieve oplossingen

De coronacrisis zorgt ervoor dat organisaties hun manier van werken tijdelijk of zelfs permanent moeten veranderen. Een uitdaging die ook opportuniteiten biedt. Wij laten 2 inspirerende voorbeelden op u los. De gemeente Beersel lanceerde een 0800-nummer om zorgbehoevenden te kunnen blijven ondersteunen en op één week tijd zorgde Krëfel ervoor dat alle 23 medewerkers van het callcenter 100% van thuis uit operatief zijn.

Krëfel voorziet op één week tijd bedrijfscontinuïteit van agents

Callcenter 100% van thuis uit

“Door de coronamaatregelen werden we verplicht onze call agents te laten thuiswerken”, legt Sofie De Ridder, Customer Happiness Manager bij Krëfel, uit. “Ons callcenter was daar nog niet op voorzien, één week later was iedereen thuis operationeel.” “We werken in ons callcenter met een ploeg van 23 mensen, opgedeeld volgens verschillende skills. Waar de ene zich op de telefonische oproepen focust, beantwoordt de andere collega enkel vragen die per mail binnenlopen. Op zich zijn dat taken die perfect van thuis uit kunnen gebeuren, maar ons bedrijf heeft niet echt een cultuur van thuiswerk.” Een laptop en smartphone voor iedereen “Iedereen werd voorzien van een laptop en smartphone, waarbij Proximus instond voor de abonnementen. Daarnaast zorgde ze voor een Voice Managed Services-platform (VMS) die dit thuiswerk mogelijk maakt. Onze vorige telefooncentrale was daar immers niet op voorzien. De omvang van deze omschakeling stond een vlot verloop alvast niet in de weg want op nauwelijks één week tijd was ons aangepast callcenter volledig gebruiksklaar.” Aanmelden via webportaal “Medewerkers melden zich aan via het webportaal en bij het binnenkomen van een telefoon op het centrale nummer zal het systeem bekijken wie er beschikbaar is. De oproep wordt dan doorgestuurd naar de smartphone van de aangemelde medewerker.”

Positief voor de toekomst “De feedback die ik van onze mensen krijg is alvast positief. We waren al een tijdje vragende partij om de mogelijkheid van thuiswerk in te voeren, wat gezien de omstandigheden nu ook gebeurd is. Het thuiswerk heeft een permanent karakter en zal wellicht een hele periode aanhouden. Om de teamgeest te behouden, voorzien we tweemaal per week een Zoom-meeting. En wat na deze periode? Ik hoop alvast dat we lessen trekken uit de ervaring en een vorm van thuiswerken mogelijk blijft. Technisch kan het nu ook.”

KRËFEL

is een winkelketen gespecialiseerd in consumentenelektronica. Verspreid over België tellen zij 75 fysieke winkels.

WILT U DE OPROEPEN VAN UW KLANTEN NAAR EEN SPECIFIEK NUMMER DOORVERWIJZEN?

Gemeente Beersel gaat social isolement tegen

0800-nummer voor zorgbehoevenden

Om het sociale isolement tegen te gaan, zette de gemeente Beersel het vrijwilligersplatform ‘Beersel Helpt’ op. Omdat niet iedereen online zijn weg vindt, werd er ook een 0800-nummer in het leven geroepen om vrijwilligers en zorgbehoevenden met elkaar te verbinden. “We willen in deze toch wel uitzonderlijke tijden vermijden dat mensen, en dan denken we in het bijzonder aan de senioren, in een isolement terechtkomen”, stelt Sonja Van Wanseele, Schepen bevoegd voor onder meer Sociale Zaken in de gemeente Beersel. “Binnen onze gemeente beschikken we over een vrijwilligersplatform dat een heel brede werking heeft. De noden van de mensen kunnen immers erg divers zijn. Waar de ene boodschappen nodig heeft, zal de andere eerder behoefte hebben aan een goed gesprek.” Gratis en laagdrempelig “De grote uitdaging is natuurlijk de vrijwilligers met deze zorgbehoevenden in contact te brengen, zeker in deze tijden. Onze IT-diensten hadden Proximus gecontacteerd met de vraag hiervoor een 0800-nummer te voorzien, wat binnen een tijdsbestek van 48u ook gebeurde. Erg belangrijk voor ons is dat zo'n nummer laagdrempelig werkt. Zeker voor die groep ouderen is werken via onze website geen evidentie. Dat het nummer gratis is, helpt ook.” Meer sociale cohesie “Bovendien is er géén keuzemenu, daar hebben we heel bewust voor gekozen. Wie tijdens de kantooruren belt, krijgt sowieso iemand aan de lijn. En als we een eerste balans opmaken: dagelijks lopen er oproepen binnen, ook van vrijwilligers, wat aantoont dat we dankzij deze 0800-lijn bijdragen tot de sociale cohesie in onze gemeente.”

“DANKZIJ DEZE 0800-LIJN DRAGEN WE BIJ TOT DE SOCIALE COHESIE IN ONZE GEMEENTE.”

Sonja Van Wanseele, Schepen Sociale Zaken bij de gemeente Beersel


VOORDELEN 0800-NUMMER:

  1. Snelle opstart (in minder dan 48uur)
  2. Inbellen gebeurt gratis
  3. Werkt laagdrempelig
  4. Geen keuzemenu
  5. Altijd respons

HEBT U VRAGEN OVER UW VASTE LIJN OF TELEFONIE-OPLOSSINGEN?