BOOK REVIEW

Offline-brein

maakt betere leiders

Van het moment dat we opstaan, tot we weer gaan slapen: ons brein wordt de hele dag blootgesteld aan prikkels, stimuli en sensaties. Eventjes niksen, maakt ons gelukkiger, veerkrachtiger én creatiever, zegt stress-expert Luc Swinnen in zijn boek ‘Rust voor je brein’.

De mailbox zit overvol, de deadlines stapelen zich op, we gaan van de ene digitale call naar de andere en ondertussen proberen we drie dossiers tegelijk af te werken. Tegenwoordig wordt deze ratrace zelfs gecultiveerd. Je bent maar een échte CEO als je al om vijf uur ’s ochtends aan de slag bent en je pas om elf uur ‘s avonds je laatste conference call afwerkt.

Online-brein vs. offline-brein

In zijn boek ‘Rust voor je brein’ wijst stressexpert Luc Swinnen op de problemen van dit systeem. De auteur begint met een heel helder uitgelegde les neurologie. Onze hersenen bestaan uit verschillende ‘netwerken’, waarvan Swinnen focust op het online-brein en het offline-brein. Het probleem, zegt de auteur, is dat we nu te veel steunen op ons online-brein: dat deel van de hersenen dat op volle toeren draait als we nuttig en taakgericht bezig zijn. Daardoor wordt het offline-brein verwaarloosd: het deel dat actief wordt als we mijmeren, even niksen, dagdromen of gewoon tot rust komen. Het is niet hetzelfde als slapen of tv-kijken, want ook dan werkt ons brein op volle toeren.

Creativiteit stimuleren via ‘niksen’

Veel mensen associëren niksen met luiheid of tijdverlies, maar niks is minder waar. Het is net in die toestand dat onze creativiteit piekt. Het is geen toeval dat Newton even onder een boom zat toen hij de zwaartekracht doorzag. Of dat J.K. Rowling het idee voor Harry Potter kreeg toen ze in een trein door het raam zat te turen. Niet alleen stimuleert het offline-brein onze creativiteit, het zet aan tot empathie, laat ons gelukkiger zijn en betere leiders worden. De basis voor bijvoorbeeld ‘inlevingsvermogen’ zit in het offline-brein.

In het boek geeft Swinnen heel wat tips om het offline-brein te trainen, onder meer met ademhalingsoefeningen of oefeningen rond associatief denken. Laat dat echter niet afschrikken: met zweverige ‘mindfullness’ heeft dit boek niet veel te maken. Het helpt ook dat de het boek net nu in de winkels verschijnt, in volle coronacrisis. Op het moment dat heel wat mensen noodgedwongen een versnelling lager moeten schakelen, beginnen velen daar ook de voordelen van in te zien.