UITSMIJTER

Hoe thuiswerk het nieuwe normaal werd

“In crisistijden proberen we de tijd te comprimeren, keren we onze bevooroordeelde denkwijze om en durven we onze manier van werken fundamenteel te veranderen.” Soms duurt het een tijdje om een nieuwe gewoonte aan te leren In zijn boek ‘Megatrends, ten new directions transforming our lives’ uit 1982 voorspelde de beroemde trendwatcher John Naisbitt dat van thuis uit werken tegen het einde van de twintigste eeuw de norm zou worden. Reeds in de jaren tachtig woog hij de voor- en nadelen van besparingen op reistijd af tegen het risico van isolatie. Hoewel bijna alle voorspellingen van Naisbitt uitkwamen, dacht hij dat mensen nooit video zouden gebruiken om met elkaar te communiceren. Gewoon omdat videoconferencing zo’n vanzelfsprekende uitvinding was, zei Naisbitt, zouden leiders het nooit aanvaarden! De curve was lang en vlak, maar het einde is kort en steil Reeds in de jaren negentig begonnen heel wat freelancers en consultants van thuis uit te werken. Later brachten voornamelijk techbedrijven zoals IBM het concept telewerken naar kantoor. Organisaties gingen jarenlang aan het experimenteren en in vele studies werden de impact op de productiviteit, de controle over werknemers, de mentale gezondheid en nog veel meer parameters beschreven. Uiteindelijk vond telewerken in talloze bedrijven ingang omdat kantoorruimte, vooral in grote steden, te duur werd. Wanneer de crisis toeslaat, lijken alle meningen op elkaar Deze lente moesten alle bedrijven tijdens het weekend, vlak na de mededeling van de Belgische regering op 13 maart, in lockdown gaan. Heel wat klanten, die niet aanvaardden dat mensen van thuis uit werkten, hadden geen beleid voor telewerken. Ze moesten het proces en de vereiste technologie bijna van de ene dag op de andere introduceren. Gelukkig comprimeert de tijd tijdens een crisis en slaagden de meeste organisaties erin de nodige aanpassingen in een recordtempo door te voeren. Laat een goede crisis nooit onbenut De meeste organisaties, zoals Proximus, communiceerden tijdens deze crisis fantastisch met hun werknemers en met de buitenwereld. Uiteindelijk raken we allemaal gewend aan videovergaderingen. We schakelen vlot tussen Skype, Teams, Webex en Zoom. De meesten onder ons voelen niet echt de behoefte om weer naar kantoor te gaan. De tijd is gekomen om onze toekomst voor te bereiden. Als wij dit nieuwe normaal willen, met een geslaagde implementatie van de methodische, gedecentraliseerde manier van werken, dan moeten wij enkele dingen herzien: de leiderschapsstijlen, de prestatiebeoordelingssystemen, de samenwerkings-modellen, de bedrijfscultuur, en waarom zelfs niet ons hele businessmodel.

JAN SONCK studeerde IT aan het Erasmus College in Brussel. Hij ging in 2000 aan de slag en werkte onder meer in marketingfuncties en de ontwikkeling van verticale markten. Sinds 2019 is hij Strategy Manager.


WIL U ZELF AAN DE SLAG GAAN MET DATA?