INNOVATIE

Nieuwe technologie, de motor van digitale transformatie

NMBS experimenteert met AI en chatbots en provinciebedrijf Westtoer zet big data in voor de kustbarometer. Hoe grijpt u de kansen van de digitale transformatie? Innovatiestrateeg Jo Caudron doet voor u zijn SUPER-change model uit de doeken.

NMBS experimenteert met AI en chatbots

NMBS richtte Innovation Lab op. Het lab analyseert trends, test technologieën uit en realiseert innovatieve projecten. “Flexibiliteit en connectiviteit zijn dé uitdagingen in de mobiliteitssector,” zegt Stefan Costeur, Head of Innovation Lab. De focus op de reiziger loopt als een rode draad doorheen de activiteiten van Innovation Lab.

ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE VOORSPELT DRUKTE

De MoveSafe-app informeert reizigers over de verwachte bezettingsgraad. De app baseert zich op zowel historische data als actuele variabelen. Stefan: “Wat weinig reizigers weten, is dat treinbegeleiders de drukte op elk traject inschatten en doorgeven. Die gegevens verzamelen we in een gigantische data lake, verrijkt met actuele factoren: het weerbericht, infrastructuurwerken, treinsamenstelling etc.. Slimme algoritmes en artificiële intelligentie genereren een nauwkeurige inschatting.”

MOBIELE DATA ANALYSE TELT REIZIGERS

Het Innovation Lab onderzoekt de mogelijkheden van reizigerstellingen in de hoofdstations in Brussel. De tellingen gebeuren op basis van sensoren, IoT-toestellen, wifisensoren en de mobiele data van Proximus. Die metingen vinden zowel in het station, op de treinen en over volledige reistrajecten plaats. “Het in kaart brengen van passagiersstromen bevordert de veiligheid op onze treinen en in onze stations”, stelt Stefan.

In station Brussel Zuid worden de gegeneerde data nu al gevisualiseerd in een retail dashboard. Dankzij het dashboard heeft het stationsdepartement een zicht op de verhouding tussen het aantal stationsbezoekers en het aantal mensen in de winkels.

CHATBOTS VOOR JONGE REIZIGERS

"We lanceerden in 2018 een testproject voor de verkoop van Go Unlimited, een reisbiljet waarmee jongeren voor een vast bedrag gedurende een bepaalde periode onbeperkt konden reizen. Dat biljet boden we rechtstreeks aan via een chatbot op Facebook Messenger”, blikt Stefan terug. “Die chatbot is ondertussen geëvolueerd. Hij beantwoordt veelgestelde vragen, als ‘kan ik mijn fiets meenemen?’ en geeft realtime inzicht in onze dienstregeling.”

STEFAN COSTEUR

Digital Sales & Marketing Manager en Head of Innovation Lab bij NMBS. Het Innovation Lab is een transversale, autonome afdeling die zich toespitst op innovatie.


image

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) exploiteert in opdracht van de federale overheid treindiensten in België. NMBS vervoerde in 2019 meer dan 253 miljoen reizigers. Het Belgische spoornetwerk telt 3.500 kilometer, waarvan 2.998 km geëlektrificeerd.

SLIM ONDERNEMEN IN DE DIGITALE ECONOMIE?

Lees hoe andere bedrijven de uitdagingen van een digitalisering aanpakken en ontdek hoe technologie uw bedrijf kan helpen op vlak van security, netwerk, innovatie of digitale werkplek. Ontvang One magazine gratis in uw mailbox (4x per jaar)!

Kustbarometer telt meer dan 1,9 miljoen gebruikers

Toen Covid-19 zich in ons land verspreidde, ging het provinciebedrijf Westtoer tot actie over. Liesbet Billiet, Regiomanager Kust: “Om mensen een veilige tijd aan de kust te laten beleven, was er nood aan een realtime indicatie van de drukte.”

FIJNMAZIGE METINGEN

Proximus hielp Westtoer om alle relevante parameters te definiëren. Samen werkten ze een fijnmazige druktebarometer uit. “We wilden niet alleen de realtime drukte per gemeente vastleggen, maar ambieerden ook inzichten op zoneniveau. De visualisering moest zowel voor de beleidsmakers als de toerist toegankelijk zijn. De dashboards met kleurcodes leenden zich daar optimaal toe”, zegt Darline Vandaele, Teammanager Kenniscentrum bij Westtoer.

“WE SLAAGDEN ERIN OM MET ÉÉN TOOL DE BEHOEFTES VAN ZOWEL DE TOERISTEN ALS DE BELEIDSMAKERS TE VERBINDEN.”

LIESBET BILLIET

Regiomanager Kust bij Westtoer

HELFT VAKANTIEGANGERS CHECKT DE BAROMETER

Eind augustus telde de barometer al meer dan 1,9 miljoen gebruikers, met topdagen van 70.000 tot 80.000 klikken. “Een bevraging van Toerisme Vlaanderen wijst uit dat de helft van de Belgen die regelmatig op vakantie trekken onze barometer kennen. De tool heeft zeker bijgedragen tot de positieve, dynamische uitstraling van onze kust”, legt Darline uit.

image

Westtoer is een autonoom provinciebedrijf met ongeveer tachtig personeelsleden. Het situeert zich tussen het Vlaamse niveau en de gemeenten en de privésector. Westtoer wil die spelers in de toeristisch-recreatieve sector samenbrengen.

"DE TOOL HEEFT BIJGEDRAGEN TOT DE POSITIEVE, DYNAMISCHE UITSTRALING VAN ONZE KUST.”

DARLIN VANDAELE,

Teammanager Kenniscentrum bij Westtoer

Transformatiestrateeg Jo Caudron over digitale transformatie

Jo: “Echte transformatie ontstaat pas wanneer een organisatie erin slaagt zijn businessmodel aan te passen in functie van de huidige en toekomstige maatschappelijke tendensen. Denk bijvoorbeeld aan de muziekindustrie, waar we in hoofdzaak niet langer platen kopen, maar ons abonneren op een streamingdienst.”

SUPER-CHANGE MODEL

Om zelf op een verrijkende manier om te gaan met digitale transformatie voor uw bedrijf, gebruikt Jo het acroniem SUPER.

  • See: kijk over de muren van uw vertrouwde omgeving. Wie zich enkel baseert op beurzen en magazines uit zijn sector, mist het grotere plaatje.
  • Understand: schat de impact van verandering op uw business in.
  • Plan: ga er ook effectief mee aan de slag.
  • Enable: zet alle pionnen, mensen en technologieën op de aangewezen plaats.
  • Run: als laatste stap voer je alles uit.

⟶ Lees het interview met Jo Caudron

JO CAUDRON

Oprichter van Scopernia. Hij adviseert wereldwijde spelers over de opportuniteiten en valkuilen van de digitale transformatie.

ThinkThings: event over IoT, data analytics en innovatie

Westtoer, Innovation Lab van NMBS en transformatiestrateeg Jo Caudron waren te gast op ThinkThings 2020. Dit jaar ging het jaarlijks event virtueel door. ThinkThings inspireert met nieuwe ideeën, innovatieve oplossingen en toont het immens potentieel van IoT en data analytics voor uw business. Benieuwd wie er nog kwam spreken?

NEEM BESLISSINGEN OP BASIS VAN OBJECTIEVEN GEGEVENS. IOT, DATA ANALYSE EN API’S ZORGEN VOOR ONDERSTEUNING.