HET INNOVATIEDILEMMA

Hoe innovatie voortzetten in onzekere tijden?

Vandaag de dag staan organisaties voor een groot dilemma: minimaliseren we de digitale investeringen in crisistijden of durven we voluit te innoveren voor een duurzame toekomst? Jan Sonck helpt de juiste keuze te maken.

The Innovator’s Dilemma (Het Innovatiedilemma), gepubliceerd in 1997, is het bekendste werk van Harvard-professor Clayton Christensen. In zijn boek beschrijft de auteur het concept ‘disruptieve innovatie’, innovaties die zodanig vernieuwend zijn dat ze verstrekkende gevolgen hebben. Hij plaatst de noodzaak om nieuwe opportuniteiten te verkennen tegenover de bestaande klanten en producten. Jan Sonck, Partnerships & Ecosystems Strategy Manager bij Proximus: "Ik heb een eenvoudig model uitgewerkt met drie “brillen” om digitale ideeën door te bekijken, om zo keuzes te vergemakkelijken en te slagen in tijden van crisis en daarna."

JAN SONCK

Al dertig jaar actief in de IT-sector. Hij oefende functies uit op het vlak van sales, marketing, businessontwikkeling en innovatie. Bij Proximus, is Jan nu Partnerships & Ecosystems Strategy Manager.


De 3 'brillen' om digitale innovatie door te bekijken

INNOVATIEHORIZON

Vertaal de duurzaamheid van je intenties

Jan: “Definieer duidelijk of je de digitale innovatie doorheen de hele organisatie wil integreren. En anders, of je de resources wil beperken tot tactische programma’s rond cultuurwijzigingen of de ontwikkeling van aanverwante producten of services. Met andere woorden: willen je teams kleine verbeteringen doorvoeren op korte termijn, willen ze de verandering versnellen door in te spelen op bredere maatschappelijke trends of is er openheid om het status quo uit te dagen met echte ‘ontwrichtende’ uitvindingen?"

INNOVATIEBEREIK

Bedenk de businessimpact voor de toekomst

Jan: “De eenvoudigste manier om het bereik te bepalen, is door technieken van scenarioplanning toe te passen. Bedenk hoe een werknemer, een onderneming of een economie er over tien jaar zou kunnen uitzien. Teken enkele optimistische scenario’s uit voor de drie omgevingen. Bepaal vervolgens of, en hoeveel je organisatie wil investeren om het engagement van de werknemer, de digitale verandering in de hele onderneming, of zelfs de economische transformatie te verbeteren."

INNOVATIEDIEPGANG

Bepaal de impact van digitale technologie

Jan: ”Door de digitale wereld op een systemische manier te benaderen, wordt het eenvoudiger om keuzes te maken. Als je individuele processen wil digitaliseren, zal de combinatie van een goed idee met digitale hefbomen zoals IoT-sensoren, artificiële intelligentie en chatbots al helpen om de digitalisering te optimaliseren. Wanneer hele businessdomeinen moeten worden veranderd, zal je niet ontsnappen aan een digitaal transformatieprogramma voor de hele onderneming. Als je de ambitie koestert om een ‘data-driven by design’-strategie te implementeren om in open ecosystemen te werken, is een ontwrichtende mindset zelfs een absolute noodzaak."

Tot slot verbinden we de puntjes van de drie 'brillen'

Jan: "In perioden van crisis kun je aan het innovatiedilemma ontsnappen door energie te kanaliseren en geld op een verstandige manier te besteden. Jezelf vragen stellen door de horizon, het bereik en de diepgang van digitale innovaties te analyseren, zal je organisatie op weg helpen naar meer duurzaamheid, met meer ruimte voor ondernemerschap, investeringsrendement en maatschappelijke impact.”