RETAIL

De future of shopping volgens expert Jorg Snoeck

Retailexpert Jorg Snoeck ziet hoe winkels veranderen onder invloed van e-commerce, data-analyse en andere technologieën. Winkeliers moeten de consument op een nieuwe manier benaderen, stelt hij.

4 stellingen over retail vandaag

1. DE BELEVING IN DE WINKEL STAAT STEEDS MEER CENTRAAL

Jorg: “Sterker nog, je kan als retailer niet meer zonder dat ietsje extra. Vooral in de culinaire wereld primeert het aspect beleving. Hier speelt technologie een belangrijke rol. Bij MAD in Kopenhagen volg je bv. de bereiding van recepten via livestreaming, met uiteraard ook bestelmogelijkheden.”

2. DIGITALE TECHNOLOGIE WORDT ONONTBEERLIJK OM DE CONCURRENTIESLAG TE WINNEN

Jorg: “Klopt! Enkele jaren geleden oogde alles eenvoudig: trek een geografische straal rond je winkel en je kent het omzetpotentieel. Door de gewijzigde socio-demografie lukt dat vandaag niet meer. Winkeliers horen digitale technologieën als data-analyse in hun voordeel aan te wenden om de klant te leren kennen."

3. OM TE OVERLEVEN MOET JE SAMENWERKEN MET AMAZON

Jorg: “Voor wie een uniek product verkoopt, zeg ik volmondig ‘ja’. Hou er wel rekening mee dat Amazon Chinese trekjes krijgt en goedverkopende producten zonder schroom onder eigen label namaakt. Winkels die meer van hetzelfde aanbieden, mogen zich op het Amazon-platform aan een niet te winnen prijzenslag verwachten.”

4. SERVICE MAAKT IN DIGITALE TIJDEN MINDER HET VERSCHIL

Jorg: “Daar ben ik het niet mee eens. De Excellent-groep doet het met zijn elektronicaproducten nog altijd goed. Vakmanschap en vertrouwen winnen dus nog altijd harten.”

image

JORG SNOECK

Internationaal keynote spreker en ook wel ‘the Captain of Retail’ genoemd, is de oprichter van RetailDetail, een communicatie- en netwerkplatform voor retail- en FMCG-professionals in de Benelux.

“Je moet je klant door en door kennen en de conversatie aangaan. Die begint vaak online en vanaf de eerste aankoop.”

Retailexpert Jorg Snoeck

De winkel van de toekomst: 5 innovatieve concepten

Het aankopen van grote hoeveelheden, om die daarna over zoveel mogelijk winkelpunten te verdelen en te verkopen, behoort tot de verleden tijd. Dat ‘one size fits all’-model werkt niet meer. Hoe die toekomst er dan wel uitziet, laten deze concepten van The future of Shopping zien, een laboratorium voor retailers in b2b en b2c.

ELECTRONIC SHELF LABELING

Winkelrekken en automaten zijn uitgerust met Electronic Shelf Labeling of digitale prijsindicaties. Zo kan de winkelier de prijs snel en vanop afstand aanpassen. Een voorbeeld: de prijs van een product daalt naarmate de houdbaarheid van een product haar einde nadert. De consument kiest zelf het ideale aankoopmoment: hoe langer hij wacht, hoe goedkoper. Maar ook: hoe groter de kans dat iemand anders hem voor is.

CUSTOMER ANALYTICS

Met het anoniem verzamelen van gegevens over de klanten, kan de winkelier nauwgezet opvolgen wie wanneer een winkel bezoekt. Dat vertaalt zich in een retail dashboard waarmee hij gefundeerde beslissingen kan nemen en doorvoeren. Stelt hij bijvoorbeeld vast dat uw shop op vaste momenten meer jongeren aantrekt? Dan stemt hij daar de muziek en de videowalls op af.

THE LIVING HOUSE

De klant vindt in The Living House zowel een badkamerbouwer, als een keukenontwerper en een vloerspecialist. Hij stelt aan de hand van hun advies zijn droominterieur samen. De verschillende merken bundelen zo de krachten om samen een totaalinterieur op maat te ontwerpen. Technologische visualisaties en augmented reality maken het droominterieur zichtbaar.

RETAIL DASHBOARD

In snel veranderende tijden vormt diepgravend klanteninzicht voor elke oganisatie een cruciale succesfactor. Het retail dashboard groepeert, analyseert en visualiseert gegevens uit databronnen, waardoor ondernemers onderbouwde beslissingen kunnen nemen. ⟶ Ontdek 3 praktijkvoorbeelden

14.000 prijsetiketten in één nacht

Gedimat La Vallée liet zijn 900 m² grote magazijn uitrusten met Electronic Shelf Labeling (ESL). De specialist in bouwmaterialen werd op een dag geconfronteerd met een grootschalige prijsupdate. Claude Florent, bestuurder van Gedimat La Vallée: “Van de 40.000 referenties in onze catalogus, zijn er 14.000 aanwezig in ons magazijn. Onze prijzen moeten niet alleen overeenstemmen met de marktprijzen maar ook met de tarieven van onze leveranciers."

"Frequente prijswijzigingen brengen heel wat werk met zich mee voor onze verkopers en bieden weinig meerwaarde. Maar doordat prijswijzigingen vandaag de dag automatisch worden beheerd, kunnen we meer tijd besteden aan klantenadvies en opleidingen, kortom activiteiten die op lange termijn veel meer rendement bieden”, ⟶ Electronic Shelf Labeling bij Gedimat La Vallée

image

WIL U UW KLANTEN DE BESTE WINKELERVARING BIEDEN?