DE DIGITALE WERKPLEK

5 essentiële bouwstenen van de digitale werkplek

Waar en wanneer uw werknemers werken, laat zich minder definiëren door plaats en tijd. Werken doen ze vanop een eigen digitale werkplek op kantoor of ergens anders. Ze hebben daarvoor meer nodig dan een laptop en software. Dacht u ook aan connectiviteit, security en ondersteuning?

5 essentiële bouwstenen voor een efficiënte digitale werkplek


1

CONNECTIVITEIT OP KANTOOR EN THUIS

  • Stabiel en veilig internet
  • Telefoonlijn
  • Een goede 4G-dekking

2

DIGITALE TOEPASSINGEN

  • Kantoortoepassingen: e-mail, tekstverwerking, ...
  • Tools om samen te werken: videoconferentie, chat, ...
  • Communicatie met de klant: chatbots en instant messaging

3

TOESTELLEN EN INFRASTRUCTUUR

  • Mobile devices: laptops, tablets, smartphones, ...
  • Accessoires; headsets, speakers, ...
  • Meubilair: bureaustoelen, desks, ...
  • Vergaderlocaties met aangepaste infrastructuur.

4

ONDERSTEUNING MANAGERS EN WERKNEMERS

  • E-learning en training rond tools en leiding geven
  • Trajecten rond change management
  • Monitoring en analyse van de gebruikerservaring

5

BEVEILIGING

  • Van gegevens op het bedrijfsnetwerk
  • Van privénetwerk en toestellen van werknemers
  • Awareness rond phishing-mails, ransomware, fraude via sms, ...

Workplace-as-a-Service (WPaaS)

Ondernemingen spitsen zich steeds meer toe op hun kerntaken. Voor andere behoeften – zoals een efficiënte en productieve digitale werkplek – schakelen ze specialisten in. Het idee achter het Workplace-as-a-Service-model is dat organisaties de digitale werkplek voor hun werknemers afnemen als een dienst, een totaalpakket op maat tegen een vaste prijs per gebruiker per maand. “Het beheer van een hybride werkomgeving – fysiek en digitaal, thuis en op kantoor – vraagt immers behoorlijk wat expertise”, zegt Yashfeen, Head of Advanced Workplace Benelux. “Dat is een bezorgdheid die we een onderneming via WPaaS uit handen nemen, waardoor ze makkelijker de stap naar de digitale werkplek kan zetten.”

Meer samenwerking en innovatie

WPaaS gaat veel verder dan alleen telewerk. “Er is de interne toegevoegde waarde”, zegt Yashfeen, “dankzij betere samenwerking tussen multifunctionele teams, versnelt de innovatie binnen een bedrijf. Evengoed draagt WPaaS bij aan de rol van een onderneming binnen een groter ecosysteem. Medewerkers van verschillende partners kunnen vlotter – maar altijd veilig – communiceren, over de grenzen van bedrijven heen.”

YASHFEEN SAIYID

Yashfeen studeerde handelsingenieur aan de UHasselt. Hij werkt sinds 2009 bij Proximus, waarvan het laatste jaar als Head of Advanced Workplace Benelux.


“Workplace-as-a-Service zorgt voor meer en betere samenwerking binnen het bredere ecosysteem.”

Yashfeen Saiyid, Head of Advanced Workplace

Hoe werkt WPaaS in de praktijk?

Proximus maakt altijd eerst een grondige analyse van de bestaande situatie van de onderneming – en van de doelstellingen die ze nastreeft. “Op basis daarvan bieden we een passende oplossing aan”, zegt Yashfeen, “met de juiste toestellen en applicaties, aangepaste ondersteuning via de helpdesk, enzovoort.”

⟶ Lees het volledige interview

ALLES WETEN OVER DE DIGITALE WERKPLEK?